dc.description.abstract | Bakgrunn:Tall fra Folkehelseinstituttet (2022) viser at det i Norge var 658 mennesker som begikk
selvmord i 2021. Ifølge Suicidologi blir omtrent 5000 innlagte i spesialisthelsetjenesten årlig
med villet egenskade. Det er sannsynlig at vi som fremtidige sykepleiere kommer til å møte
pasienter i selvmordskrise. Det er viktig å få innsikt i hvilke behov denne pasientgruppen
trenger, og hvordan vi kan imøtekomme disse behovene.
Hensikt:Hvordan beskriver pasienter som er i suicidal krise sine behov i møte med helsepersonell på
sykehus, og hvordan kan sykepleiere best mulig møte disse behovene?
Metode: Oppgaven er en integrativ litteraturoversikt, der det ble analysert fem kvalitative artikler, etter
Fribergs analysemodell.
Resultat:Pasienter i suicidal krise belyser ulike behov under innleggelse på sykehus, med positive og
negative erfaringer med helsepersonell. Relasjon, tillit og anerkjennelse var avgjørende for
positive møter mellom pasient og helsepersonell. De negative møtene med helsepersonell
relateres til manglende tillit, anerkjennelse, og følelse av ydmykelse i situasjoner.
Nøkkelord: selvmordskrise, suicidal, pasient, behov, sykepleie, erfaringer, sikkerhetsplan | |