Pasientenes behov i suicidal krise på sykehus
Abstract
Bakgrunn: Tall fra Folkehelseinstituttet (2022) viser at det i Norge var 658 mennesker som begikk selvmord i 2021. Ifølge Suicidologi blir omtrent 5000 innlagte i spesialisthelsetjenesten årlig med villet egenskade. Det er en stor sjanse for at vi som fremtidige sykepleiere kommer til å møte pasienter i selvmordskrise. Det er viktig å få innsikt i hvilke behov denne pasientgruppen trenger, og hvordan vi kan imøtekomme disse behovene.
Hensikt:Hvordan beskriver pasienter som er i suicidal krise sine behov i møte med helsepersonell på sykehus, og hvordan kan sykepleiere best mulig møte disse behovene?
Metode: Oppgaven er en integrativ litteraturoversikt, der det ble analysert fem kvalitative artikler, etter Fribergs analysemodell.
Resultat: Pasienter i suicidal krise belyser ulike behov under innleggelse på sykehus, med positive og negative erfaringer med helsepersonell. Relasjon, tillit og anerkjennelse var avgjørende for positive møter mellom pasient og helsepersonell. De negative møtene med helsepersonell relateres til manglende tillit, anerkjennelse, og følelse av ydmykelse i situasjoner.
Nøkkelord: selvmordskrise, suicidal, pasient, behov, sykepleie, erfaringer, sikkerhetsplan