dc.description.abstract | Bakgrunn: Gjennom sykepleierstudiet bestående av både praksis og teori har vår interesse for
barn som pårørende blitt større. Vi har sett manglende rutiner og rammeverk i praksis.
Sykepleiere rapporterte at de mangler tid, ressurser, støtte og kunnskap for å følge opp barn som
pårørende. Mistanke om manglende oppfølging ble styrket gjennom arbeid med denne
oppgaven.
Hensikt: Ved å gjøre en litteraturstudie basert på de forskjellige opplevelsene sykepleiere på
feltet hadde, ville vi se nærmere på hvilke erfaringer sykepleiere har med ivaretakelse av barn
som pårørende. Vi ønsket også å se på forbedringspotensialet.
Metode: Vi gjorde en litteraturoversikt der vi brukte artikler basert på kvalitativ forskning for å
undersøke problemstillingen. Vi gjorde en litteraturgjennomgang og dekontekstualiserte
meningsbærende enheter og satt så sammen en helhet som vi diskuterte.
Resultater: Vi fant at arbeidet med barn som pårørende ikke var tilfredsstillende. Blant annet på
grunn av mangelfullt rammeverk i form av tid og ressurser og manglende kompetanse og
kunnskap blant sykepleierne.
Nøkkelord: Barn, erfaring, lovverk, kompetanse, kunnskap, opplæring, pårørende, rammeverk,
ressurser, sykepleier, tid. | |