Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVassbø, Anne Gunn Dovland
dc.contributor.authorCorvera, Camille
dc.contributor.authorDahle, Birte Natalie
dc.contributor.authorEldarova, Tamila Aslanbekovna
dc.date.accessioned2024-03-13T16:51:24Z
dc.date.available2024-03-13T16:51:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:185936777:88967208
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3122223
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Smerte forekommer hos mange barn under sykehusinnleggelse. Erfaringer viser at barns smerte fortsatt blir oversett, undervurdert og underbehandlet. Dette kan medføre skadelige konsekvenser for pasienten på kort og lang sikt. Det er derfor viktig at sykepleier har god kompetanse i forhold til smertebehandling hos barn. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse faktorer som kan fremme og hemme smertelindring hos barn og ungdom innlagt i sykehus. Metode: I denne oppgaven er Febe Fribergs integrative metode brukt. Fem vitenskapelige artikler ble analysert. Funnene ble drøftet opp mot teori som var relevant i oppgaven. Resultater: Faktorene som fremmet smertelindring var at sykepleier hadde sensitivitet for kroppslige uttrykk hos barnet, balanserte mellom takt og tvang, var barnets representant, tilpasset tiden til den enkelte pasient, vedlikeholdt håp og motivasjon og brukte ulike medikamentelle og ikke-medikamentelle smertebehandlingsmetoder. Faktorer som hindret smertelindring var manglende og begrensede ressurser, kompetanse og personell, mangel på konsekvent smerteevaluering og -vurdering og manglende smerterapportering fra pasientene. Nøkkelord: Barn, ungdom, pasient, pediatri, smertelindring, smertelindrende tiltak, sykehus, pediatrisykehus
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke faktorer kan fremme og hemme smertelindring hos barn og ungdom innlagt i sykehus?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel