Helsefremmende perspektiv på foreldrehelse for å forebygge omsorgssvikt hos barn - En kvalitativ deskriptiv studie om helsesykepleiere sine erfaringer
Description
Full text not available
Abstract
Omsorgssvikt fremstår som et globalt problem og kan føre til uheldig utvikling dersom barnet utsettes for omsorgssvikt av sine foreldre. Helsesykepleier har en viktig rolle i å fremme helse på helsestasjonen og forebygge omsorgssvikt. Studiens teoretiske perspektiv inkluderte teori om helsefremming og Kari Martinsens omsorgsteori. Hensikten med studien var å utforske helsesykepleiere sine erfaringer med å fremme foreldrehelse for å forebygge omsorgssvikt hos barn i alderen to til fire år. Formålet var å skape kunnskap som kunne utvikle helsesykepleie med fokus på å fremme foreldrehelse og forebygge omsorgssvikt. Studien har benyttet kvalitativ deskriptivt forskningsdesign, med induktiv tilnærming. Metoden som ble benyttet var fokusgruppeintervju med video vignett. Seksten helsesykepleiere ble rekruttert via strategisk utvalg, fordelt på tre fokusgrupper. Fokusgruppeintervjuene ble transkribert, og analysert ved hjelp av Braun og Clarke sin tematiske refleksive analyse. Analyseprosessen resulterte i fire hovedtema med tilhørende åtte undertema som representerer studiens funn. Omsorgssvikt ble av deltakerne omtalt som «den usynlige svikten» og funn viser at helsesykepleiere ønsker å forstå og synliggjøre omsorgssvikt slik at omsorgssvikt kan forebygges. Helsesykepleier sin forståelse og kjennskap til familien kan bidra til å synliggjøre utfordringer, samt helsefremming i møte med foreldrene. Samtidig viser resultatene at det er behov for veiledning av familien, og at helsefremming krever tid og riktig fokus i konsultasjonene. Studien konkluderer at det må prioriteres økt fokus på foreldrehelse i to- og fireårs konsultasjonene, på lik linje som for de tidlige konsultasjonene, for å forebygge omsorgssvikt.