Hva er en god tollkontrollsamtale?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135372Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (EVU) [171]
Sammendrag
Tolletaten har i den senere tid gjennomgått store organisatoriske endringer. Det er i tillegg foretatt betydelige investeringer i digitale og tekniske hjelpemidler, alt for at etaten skal være best mulig rustet til å løse et stadig mer krevende samfunnsoppdrag. Mennesker reiser mer enn noen gang, og hver dag foretar tolltjenestepersoner over hele landet flere hundre samtaler med reisende. Tollkontrollsamtalen er et av tolltjenestepersonens viktigste verktøy for å løse samfunnsoppdraget. Likevel eksisterer det ingen etatsspesifikk metodisk tilnærming til tollkontrollsamtalen. Fravær av metodikk for tollkontrollsamtalen, kan på mange måter sammenliknes med hvordan situasjonen var for norsk politi frem til begynnelsen av 2000-tallet, før de innførte en vitenskapelig avhørsmetodikk. Gjennom et kvalitativt forskningsprosjekt ønsket vi å undersøke hvilke elementer 8 erfarne tolltjenestepersoner mener en god tollkontrollsamtale bør inneholde. Hva er god praksis? Avslutningsvis ville vi se på en mulig metodisk tilnærming til tollkontrollsamtalen. Problemstilling: Hva er en god tollkontrollsamtale? Empirien har fremhevet viktigheten av tollkontrollsamtalen som et verktøy. Tross fravær av en metodisk tilnærming til tollkontrollsamtalen, gjøres det mye riktig av de erfarne tolltjenestepersonene, som på mange måter harmonerer med etablert teori om samtale og intervju. Funnene viser at tolltjenestepersonene i all hovedsak har tilegnet seg kunnskapen gjennom erfaring, og ikke gjennom formell utdanning eller kursing. Vi har gjennom denne undersøkelsen sett mange likheter med metodikken i boken Den profesjonelle samtalen (Rachlew et al., 2020), og mener det bør vurderes å utvikle et metodisk rammeverk for det vi har valgt å kalle «Den profesjonelle tollkontrollsamtalen». Det anbefales at tolletaten etablerer og utvikler en utdanning eller kurs basert på en metodisk tilnærming til tollkontrollsamtalen. På den måten vil nyutdannede tolltjenestepersoner i operativ tjeneste tilføres den helt nødvendige kompetansen, samtidig som etaten ivaretar samtaleteknikk som et viktig verktøy. Da vil man unngå å måtte gå den lange veien gjennom egne og andres erfaringer, noe forskning viser kan inneholde flere svakheter (Granhag et al., 2014). Konklusjonen i oppgaven er at en god tollkontrollsamtale er basert på kunnskap fra teori og forskning, kombinert med erfaring og menneskelige egenskaper.