Show simple item record

dc.contributor.advisorStaupe, Reidar
dc.contributor.authorBerg, Kim Marius
dc.contributor.authorKvam, Lars Oddvar
dc.contributor.authorTsan, Oai
dc.date.accessioned2024-06-21T15:51:37Z
dc.date.available2024-06-21T15:51:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:228738861:228755152
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135374
dc.description.abstractBakgrunn: Denne studien er en bacheloroppgave som retter seg mot hvilke holdninger unge voksne i Norge mellom 18 og 24 år har til kjøp av falske merkevarer. Oppgaven vil belyse hvilke kunnskaper deltagerne har om den type handel, hvilke holdninger de har og hva insentivene til slik handel er. Undersøkelsen baserer seg på tidligere studier fra Europa, Asia samt Nord-Amerika og Russland. De ulike studiene har omhandlet temaer som i stor grad er relevante i forhold til vår problemstilling og forskningsspørsmål. Problemstilling: Hvilke holdninger har unge voksne i Norge til kjøp av falske merkevarer på nett? Metoder: Studien er en kvalitativ studie med et intensivt design. Det er benyttet semistrukturerte dybdeintervjuer av ti deltagere fordelt på tre fokusgrupper. Gruppene har bestått av begge kjønn i alderen 19 til 24 år. Resultater: Funnene i denne undersøkelsen skilte seg i noen grad fra studiene vi har valgt å sammenligne med. De sosiale insentivene som gruppetilhørighet og aksept fra andre, var mindre framtredende i våre funn kontra studiene vi har valgt å sammenligne med. Det var i stor grad egenverdien ved å bruke en falsk merkevare, som deltagerne i vår undersøkelse trakk fram som en negativ faktor. Når det gjaldt det økonomiske insentivet, det vil si pris på produktet, sammenfalt våre funn med funn fra de studiene vi har sammenlignet med. Konklusjon: I vår undersøkelse fremkom det at deltagerne har god kunnskap rundt de falske produktene og etterligningene, men at kunnskapen og forståelsen for den samfunnsmessige problematikken som eksempelvis kriminalitet, arbeidsvilkår og miljø er lav. Inntrykket til deltagerne, og medieoppslag de viser til er at originalprodusenter heller ikke driver virksomhet på akseptabel måte. Undersøkelsen viser at det er stor aksept for handel av falske merkevarer. Få av deltagerne ville kjøpt slike varer selv, men det ville vært akseptabelt og legitimt om andre kjøpte. Dette begrunnes i liten egenverdi av å bruke slike varer, og at det ville vært ydmykende å bli avslørt med falske produkter. Ni av ti sier at falske varer ville gitt en dårlig følelse og at de heller ville kjøpt et ekte produkt fra et billigere merke. Av økonomiske insentiver for kjøp fant vi stor enighet i at pris er avgjørende. Det var videre stor enighet i at sosial aksept og gruppepress er et mye større problem i ungdoms- og videregående- skolealder. Avslutningsvis var flere deltagere enige om at det kunne friste med kjøp av et falskt produkt der varen var eksklusivt begrenset. Det vil si der den ekte varen ikke var å få tak i.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHvilke holdninger har unge voksne i Norge til kjøp av falske merkevarer på nett?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record