Da klokka klang så fort vi sprang - hva motiverer tollere for videreutdanning?
Abstract
Oppgaven Da klokka klang så fort vi sprang – hva motiverer tollere for videreutdanning, har hatt som problemstilling «Hva motiverer voksne for videreutdanning?», med søkelys på tollere i fast heltidsstilling. Problemstillingen ble sett på i lys av indre og ytre motivasjonsfaktorer, samt selvbestemmelsesteorien. Oppgaven har sett på tidligere forskning på området, spesielt det som er gjort på voksne deltidsstudenter. Undersøkelsen ble foretatt våren 2024 ved semistrukturerte, individuelle intervjuer av syv ansatte i Tolletaten. Vi som har foretatt undersøkelsen, er også selv ansatt i Tolletaten. Intervjuene ble detaljert kodet, og de forskjellige kodene ble samlet til kategorier. Kategoriene ble så knyttet opp til teori. Funnene våre er en blanding av personrelaterte og jobbrelaterte motivasjonsfaktorer, herunder formalisering av tidligere uformell utdanning og muligheten for å bygge karriere internt i organisasjonen. Forståelsen av hva som motiverer for etter- og videreutdanning er viktig i et arbeidsliv der prosesser digitaliseres, gamle jobber forsvinner og nye oppstår. The study “When the school bell rang, we all ran – what motivates customs officers for further education?” addresses the question of “What motivates adults for further education?”, concentrating on customs officers in permanent full-time positions. It focuses on intrinsic and extrinsic motivation factors, and the self-determination theory. The study has investigated previous research in this field, in particular that which has been done on adult part-time students in higher education. The study took place during the spring of 2024 by using semi structured, individual interviews of seven employees in Norwegian Customs. The conductors of the study all work in Norwegian Customs. The interviews where coded in detail, and the different codes were put into categories. The categories were then linked to theory. Our findings are a combination of person-related and job-related motivational factors, including a formalisation of previous informal training and the opportunity to build a career within the organisation. The understanding of what motivates for further education is important in a working life were processes are digitised, old jobs disappear, and new ones arise.