Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNitter, Marianne
dc.contributor.authorJespersen, Chatrine Revheim.
dc.contributor.authorHvitstein, Marion Adina.
dc.contributor.authorPedersen, Martin Steensæth.
dc.date.accessioned2024-07-04T15:53:23Z
dc.date.available2024-07-04T15:53:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:228738861:228755125
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138103
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven var hensikten å undersøke hvordan ansatte i grensedivisjonen i Tolletaten motiveres. Maslows behovsteori og Herzbergs to-faktorteori ble brukt som teoretisk rammeverk for å besvare problemstillingen. Det ses også på forskjellene mellom indre, ytre og prososial motivasjon. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av kvalitativ metode med individuelle intervjuer. Empirien ble deretter analysert og kategorisert. Funnene ble kategorisert i tre hovedkategorier. Hovedkategoriene er jobb og arbeidsoppgaver, relasjoner og arbeidsmiljø og utvikling, mål og karriere. Konklusjonen i denne undersøkelsen er at hvordan de ansatte motiveres er individuelt og påvirkes av ulike faktorer som livsfase og ansiennitet. Gjennomgående er likevel at de ansatte motiveres av variasjon og autonomi i arbeidsoppgavene, kollegaer og sikkerhet i jobb. De motiveres også av anerkjennelse og mulighet for både personlig og faglig utvikling. De motiveres hovedsakelig av en indre motivasjon, men også den prososiale motivasjonen er sterkt til stede.
dc.description.abstractThe aim of this bachelor thesis was to conduct a qualitative examination of how employees in the border division of the Norwegian Customs are motivated. Maslow’s hierarchy of needs and Herzberg’s two-factor theory were used as the theoretical framework for the research of this examination. The study also explains the differences between intrinsic, extrinsic and prosocial motivation. The study was conducted using a qualitative method with individual interviews. The empirical data was systematically analyzed and categorized. Findings were classified into three main categories. The main categories are job and tasks, relationships and working environment and development, goals and career. The conclusion of this study is that how the employees are motivated is individual and influenced by various factors such as life phase and seniority. However, it is consistent that employees are motivated by variety and autonomy in their work tasks, relationships with colleagues, and job security. They are also motivated by recognition and the opportunity for both personal and professional development. Intrinsic motivation is dominant, but prosocial motivation is also strong.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHvordan motiveres ansatte i grensedivisjonen i Tolletaten?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel