Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAareskjold, Otto Margon
dc.contributor.authorKlungland Anda, Laila
dc.contributor.authorBerg, Karianne
dc.date.accessioned2024-07-06T15:53:48Z
dc.date.available2024-07-06T15:53:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:221815141:226370849
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138965
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å undersøke hvordan nyutdannede intensivsykepleiere opplever den første arbeidstiden i en intensivavdeling. Mange velger å forlate yrket, bare etter få år. Vi ønsket å finne faktorer som påvirker opplevelsen av trygghet og mestring, slik at nyutdannede får en god start og ønsker å bli værende. Studien ble gjennomført ved bruk kvalitativ metode og hadde en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Vi utførte syv individuelle intervju av nyutdannede intensivsykepleiere, ansatt ved et universitetssykehus i Norge. Kvalitativ innholdsanalyse ble brukt for å analysere dataene. Studien fant følgende faktorer som påvirker opplevelsen av trygghet og mestring; å oppleve et støttende arbeidsmiljø, å få utdelt en kontaktperson, å avklare forventninger og krav, å få kontinuitet, forutsigbarhet og mengdetrening, å få tildelt nok ressurser, å ta i bruk egne ressurser og å få et individuelt tilpasset opplæringsprogram. Studien konkluderte med at et støttende arbeidsmiljø er en buffer mot stress og bidrar til opplevelsen av trygghet og mestring. Å få tildelt en kontaktperson kan være en hjelp til å navigere i en stor avdeling og bidra med tilbakemeldinger og hjelp til faglig utvikling. En forventningssamtale med leder vil kunne justere uforholdsmessige krav nyutdannede har til seg selv. Nyutdannede intensivsykepleiere anvender aktive mestringsstrategier som å søke informasjon og si ifra om egne behov. Avdelingen har også et stort ansvar i å legge til rette for mestring og motivasjon i arbeidet. Å tilstrebe kontinuitet på de ulike avdelingene vil kunne gi forutsigbarhet og nødvendig mengdetrening. Kompetansen til den enkelte må kartlegges for å kunne strukturere videre opplæring og faglig utvikling. Individuelle hensyn må tas, da ulik erfaring og personlige ressurser gir ulike behov.
dc.description.abstractThis study investigated how newly qualified intensive care nurses experience their new everyday working life in an intensive care unit. Many choose to leave the profession after a few years. We wanted to find factors that influence the experience of safety and mastery, so that new graduates get off to a good start and want to stay. The study was carried out using a qualitative method with a phenomenological-hermeneutic approach. We conducted seven individual interviews of newly qualified intensive care nurses, employed at a university hospital in Norway. Qualitative content analysis was used to analyze the data. The study found the following factors that influence the experience of safety and mastery; a supportive working environment, to be assigned a resource person, to clarify expectations and requirements, to get continuity, predictability and quantity training, to be assigned enough resources, being able to use own resources and to receive an individually adapted training program. The study concluded that a supportive working environment is a buffer against stress and contributes to the experience of safety and mastery. Being assigned a resource person can help navigate a large department, provide feedback and contribute to professional development. A conversation with the manager about expectations and requirements can help adjust the new graduate's disproportionate requirements. Newly qualified intensive care nurses use active coping strategies such as seeking information and expressing their own needs. The unit also has a major responsibility in facilitating mastery and work motivation. Striving for continuity in the various departments will provide predictability and the necessary amount of training. The individual's competence must be mapped to structure further training and professional development. Individual considerations must be taken, as different experiences and personal resources give rise to different needs.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleFaktorer som påvirker opplevelsen av trygghet og mestring hos nyutdannede intensivsykepleiere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1347]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel