Show simple item record

dc.contributor.advisorTveteraas, Sigbjørn Landazuri
dc.contributor.authorGenthner, Lars Andreas Flesjå
dc.contributor.authorWestre, Petter Nesse
dc.date.accessioned2024-08-31T15:51:37Z
dc.date.available2024-08-31T15:51:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:243182684:244047991
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149439
dc.description.abstractI dagens digitale tidsalder kan bedrifter investere i ERP-systemer (Enterprise Resource Planning) for å oppnå sømløs integrasjon av bedriftsfunksjoner som innkjøp, salg, produksjon, prosjektstyring, lager og logistikk, noe som styrker beslutningsprosessene gjennom dataanalyse. Evidi, en ledende ERP-leverandør i Norden, fokuserer på å forstå hvordan de kan oppnå kundetilfredshet gjennom sine implementeringsprosjekter. Selskapet ønsker å forsterke sine kundeforhold og samtidig identifisere områder hvor de kan forbedre sine fremtidige implementeringer. Denne masteroppgaven utforsker faktorene som bidrar til kundetilfredshet i ERP-implementeringsprosjekter, med et spesifikt fokus på Evidis implementeringsprosjekt for Randaberg Group. Oppgaven innledes med en grundig gjennomgang av eksisterende litteratur om implementering av ERP-systemer. Gjennom denne studien identifiseres flere kritiske suksessfaktorer, inkludert støtte fra toppledelsen, effektiv prosjektledelse, god kommunikasjon, og endring av forretningsprosesser og minimal tilpasning av systemet. Videre fokuserer oppgaven på prosjektledelse og de åtte ytelsesområdene definert i PMBOK guiden, og diskuterer hvordan disse områdene er essensielle for vellykket gjennomføring av et prosjekt. Casestudien ble utført gjennom dokumentanalyse og intervjuer med nøkkelpersoner involvert i Randaberg Group prosjektet. Det fremkommer at suksessen i implementeringsprosjektet ikke bare er avhengig av teknologi, men også av organisatoriske og menneskelige faktorer. Tre hovedfaktorer viste seg å være avgjørende for suksess og høy kundetilfredshet. Først, effektiv prosjektledelse, som krever en klar definisjon av prosjektets omfang og mål, samt kontinuerlig overvåking av fremdriften. For det andre, grundig planlegging og kommunikasjon, som innebærer regelmessig og åpen dialog gjennom hele prosjektet. Til slutt, en kompetent og engasjert prosjektgruppe som arbeider målrettet og fokusert. Det anbefales videre at Evidi utvikler en felles prosjektmetodikk og en integrert kommunikasjonsstrategi som kan anvendes på tvers av hele selskapet. For å sikre en vellykket implementering, må de fortsette å praktisere god prosjektledelse, samtidig som de arbeider aktivt for å øke kundens engasjement og forpliktelser.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHva fører til kundetilfredshet i ERP-implementeringsprosjekter?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1476]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record