Delarkiv
Velg et delarkiv for å bla i samlingene
Universitetet i Stavanger [22382]
Nye registreringer
-
«Da må læreren få være sjefen i klasserommet»: En diskursanalyse av lærerrollen og respekt i dagens norske skoledebatt.
(Master thesis, 2025)Etter innføringen av opplæringslovens kapittel 9A om elevenes skolemiljø i 2017 og flere andre endringer i skolepolitikken har det oppstått en omfattende debatt om lærerens rolle, autoritet og posisjon i skolen. Dette har ... -
Å alltid måtte prestere En kvalitativ studie av et utvalg idrettselevers erfaringer med prestasjonspress, stress og psykisk helse
(Master thesis, 2025)Bakgrunn: I et samfunn hvor prestasjonspress preger ungdommers hverdag, er det særlig interessant å utforske hvordan elevene ved siste året i den videregående skolen, opplever dette. Elevene ved siste året på idrettslinjen ... -
Hva motiverer fysisk aktive til å trene? - En komparativ kartleggingsstudie mellom Norge og Spania
(Master thesis, 2025)Verdens helseorganisasjon rapporterer at omtrent 31% av voksne på verdensbasis er fysisk inaktive, som er en risikofaktor for ikke-smittsomme sykdommer. Trening har vist seg å være en effektiv beskyttende faktor ikke-smittsomme ... -
Ensomhet blant elever i ungdomsskolen - En kvalitativ studie om ungdomsskoleelevers opplevelse av ensomhet og om læreres forebygging og håndtering av ensomhet
(Master thesis, 2025)Et økende antall unge rapporterer at de opplever ensomhet i skolen. Denne kvalitative studien brukte semistrukturerte intervju for å få innsikt i hvordan ungdomsskoleelever opplever ensomhet og hvordan lærere håndterer ... -
En studie av elevers erfaringer med tilrettelegging i matematikk - «Det er ikke det at jeg ikke prøver – de ser meg bare ikke»
(Master thesis, 2025)Denne studien er en fenomenologisk studie som gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer med ni elever i yrkesfaglig skole VG1, utforsker hvordan elever med lave prestasjoner i matematikk selv beskriver sine erfaringer ...