Browsing UiS Brage by Author "Rangnes, Hege"
Now showing items 1-6 of 6
-
«Du tenker ikke at det foregår to parallelle ting, at du også driver en språklæring». -fire lærere på barnetrinnet prøver ut en læringsressurs om språk
Bakkehaug, Hanne Birgitte (Master thesis, 2023)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elevene skal utvikle gjennom hele skoleløpet fra 1.-10. klasse. Av ulike årsaker er det ukjent for mange lærere at språklæring bør inngå som en del av undervisningen i den ... -
Elevenes opplevelse av tekstrespons i norsk på 8. Trinn
Skovdahl, Emil (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om hvordan elever på 8. trinn vurderer og forstår skriftlige tilbakemeldinger på tekster i norskfaget. På bakgrunn av tidligere forskning, som viser at det finnes ... -
«Ikke tenk på at det blir feil – bare fortsett å prøve!» Om sent ankomne ungdommers erfaringer med språk- og fagopplæring i norsk grunnskole og videregående opplæring
Apneseth, Kari Louise (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om sent ankomne ungdommer i norsk skolekontekst. Den kvalitative intervjuundersøkelsen tok utgangpunkt i en todelt problemstilling som søkte svar på hvilke erfaringer sent ankomne ungdommer har ... -
Ord og begreper - et verktøy i undervisningen for økt leseforståelse for elevene?
Rangnes, Hege (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan den pågående praksisen har vært med hensyn til vokabularinstruksjon i den norske skolen for lærere som er knyttet til 5. -7. trinn. I tillegg har det vært ... -
Særskilt norskopplæring
Storholt, Linda (Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om organisering og gjennomføring av særskilt norskopplæring for flerspråklige elever i offentlige barneskoler på Sør- og Vestlandet. Tidligere forskning tyder ... -
«Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn
Rangnes, Hege (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn ...