Blar i UiS Brage på emneord "handlingsrom"
Viser treff 1-8 av 8
-
Et rom for forbedring: En studie om fenomenet holderommet
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;, Master thesis, 2015-06)Masteravhandlingen tar utgangspunkt i et teoretisk fenomen, holderommet, som presenteres i Teori U. I studien fokuseres det på holderommet i fellesskap, og holderommet er en sosial plass for endringer kan oppstå. I holderommet ... -
Ett politi - rustet til å møte fremtidens utfordringer?
(Masteroppgave/UIS-SV-HH/2015;, Master thesis, 2015-05)Tema for denne avhandlingen er organisasjonsfremsyn. Besvarelsen er en case-studie hvor vi har intervjuet respondenter fra 3 politidistrikt: Hordaland og Sunnhordaland, Agder og Rogaland. Politiet i Norge står overfor store ... -
Fastlegeordningen og utfordringer i Alta kommune - Samhandling som metode for stabilisering av fastlegeordningen i Alta
(Masteroppgave/UIS-SV-IMS/2019;, Master thesis, 2019-06-15)Fastlegeordningen står i møte med stadig flere utfordringer – og Norske kommuner sliter med å håndtere disse. Denne oppgaven tar for seg fastlegeordningen og utfordringer i Alta kommune. I Alta er utfordringene så ... -
Hvorfor bidrar ikke dagens kjøre- og hviletidsbestemmelser i større grad til lavere ulykkestall?
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2011;, Master thesis, 2011)I en del forskning påvises det at kjøre- og hviletidsbestemmelsene ikke reduserer risikoen forbundet med vogntogtransport i særlig grad. Det vil si at ulykker hvor vogntog er innblandet ikke kan begrenses i nevneverdig ... -
Idebaserte samarbeidsrelasjonar : erfaringar frå utvikling av IOR mellom ein lærarutdanningsinstitusjon og skuleeigar
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009;, Master thesis, 2009)Formålet med studien var å oppnå auka forståing for korleis idebaserte interorganisatoriske samarbeidsrelasjonar innanfor offentleg sektor utviklar seg, slik at ein tileigna seg auka kompetanse i å leggje til rette for og ... -
Lærerens profesjonelle handlingsrom og autonomi på barnetrinnet - en kvalitativ studie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)En kvalitativ intervjustudie som har til hensikt å få ny kunnskap om lærerens autonomi og profesjonalitet sett fra lærernes eget perspektiv. Studien undersøker handlingsrommet i lærerrollen slik det oppleves og erfares av ... -
Organisering og kvalitet i spesialundervisningen. En studie av skoleledelsens organisering av spesialundervisningen og denne organiseringens betydning for lærernes praksis.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Det har i den siste tiden vært økt fokus på spesialundervisning. Differensiering av elever og en økende bruk av segregerte løsninger har bekymret, når målet er en inkluderende skole for alle. I dette prosjektet har jeg ... -
Å undervise alle og samtidig den ene. Om Lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor fellesskapets rammer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Det er en forventning om at skolen både skal legge til rette for individuelle behov, og samtidig undervise klassen i helhet. Denne balansegangen mellom individuelle behov og kollektive hensyn er en del av kompleksiteten i ...