Blar i UiS Brage på forfatter "Nergaard, Svein Erik"
-
Den ene dagen : ungdomsskoler som bruker smågruppebaserte deltidstiltak for elever som viser lav skolemotivasjon og problematferd : aktørenes begrunnelser og opplevelser : en kasusstudie
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik; Rafaelsen, Frank; Tveit, Arne (Research report, 2009-03-13)En studie som ser nærmere på sammenhengen mellom smågruppebaserte deltidstiltak og hjemmeskolen. Målgruppen for tiltakene er ungdom som viser problematferd og lav motivasjon for skole. Temaene tar utgangspunkt i spørsmålene ... -
«Det er kanskje det viktigste vi gjør» En studie av fire rektorers arbeid med nye kapittel 9A.
Vold, Karen Marie (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Tema i denne oppgaven er rektors arbeid med innføringen av kapittel 9A. Hovedfokuset er på rektors erfaring med endringsarbeidet og hvordan han har arbeidet med implementeringen av dette endringsarbeidet. Formålet med ... -
Hvordan kan en lærer redusere og forebygge problematferd gjennom klasseledelse?
Nevland Hølland, Anna Regine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-04)Formålet med studien min var å finne ut konkret hvordan en lærer som var beskrevet som dyktig av ledelsen på skolen praktiserte klasseledelse for å redusere og forebygge problematferd. God klasseledelse er helt sentral for ... -
I randsonen : forekomst og organisering av smågruppetiltak for elever på ungdomstrinnet som viser problematferd og lav skolemotivasjon
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik; Flaatten, Sandra Val (Research report, 2006)Kartleggingen av smågruppebaserte opplæringstiltak på ungdomstrinnet er gjennomført i desember 2005 av Lillegården kompetansesenter på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Målgruppa for tiltakene er elever som viser liten ... -
Inclusion of immigrant pupils in school: The role of introductory classes and other segregated efforts
Fandrem, Hildegunn; Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik; Tveitereid, Kirsti (Peer reviewed; Journal article, 2021)The aim of this paper was to investigate structural aspects of inclusion of immigrant students in Norwegian multicultural schools and, more specifically, their experiences of introductory classes and other segregated ... -
Inkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik (Chapter, 2022)Dette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva skoleledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger ... -
Kan bruk av uteskole fremme elevers læring og helse? Læreres erfaringer med uteskole på mellomtrinnet.
Sortland, Kaja Mørland (Master thesis, 2021)Barn og unge tilbringer mye tid på skolen, hvilket gjør skolen til en arena som er sentral med tanke på lærings- og helsefremmende arbeid. Ifølge Opplæringslova skal skolen bidra til en helhetlig opplæring tilpasset elevenes ... -
Samarbeid for inkluderende klassemiljø : en drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolen
Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne (Chapter, 2022)Denne studien undersøker hvordan et kommunalt ressursteam og lærere og ledere i skolen samarbeider for d redusere utfordringer med elevers atferd, og hvilke begrunnelser kommunen har for etablering av et slikt tiltak. Mdlet ... -
Smågruppetiltak for elever på ungdomstrinnet som viser problematferd og lav skolemotivasjon
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik (Journal article, 2007)Lillegården kompetansesenter gjennomførte på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet i desember 2005 en kartlegging av smågruppebaserte tiltak i alle offentlige grunnskoler med ungdomstrinn. Målgruppa for disse tiltakene er ... -
Utenfor klassen. Læreres opplevelser og begrunnelser når elever blir tatt ut av klasserommet.
Dysjaland, Kaia (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Temaet for denne studien er elever som blir tatt ut av klassen på bakgrunn av utagerende problematferd. Studiens formål var å få et innblikk i hvordan lærere med erfaring på området opplevde og begrunnet det å ta elever ...