Browsing UiS Brage by Author "Sæbø, Johanne Ur"
Now showing items 1-5 of 5
-
"Alle kan ikke være gud, alle sammen"? Dialogisk potensial i elevspørsmål og lærers respons.
Sæbø, Johanne Ur (Peer reviewed; Journal article, 2022)Elevers spørsmål kan være igangsettere for utforskende dialog i læringsfellesskapet. En videre utvikling av en slik samtale avhenger av lærers respons. I denne studien undersøkes en samtalesekvens som oppstod med utgangspunkt ... -
Berre med på liksom? Tekstbruk og deltaking for personar med generelle lærevanskar
Sæbø, Johanne Ur (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-13)I arbeidet mitt som lærar ved ein tilrettelagd avdeling i vidaregåande skule må eg stadig ha i tankane kva som er mogleg og tenleg å ha som mål for den enkelte elev. Deltaking for alle er eit demokratisk mål, og viktig å ... -
"Dette er bare den besteste, kuleste, skumleste dag på skolen!" To casestudier av to læreres veiledning av begynnerskrivere i individuell tekstskaping.
Gustavsen, Barbro Gilje (Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å få et innblikk i hva som skjer i veiledningssituasjonene med begynnerskriverne og dernest utvikle kunnskaper om hvordan vi best mulig kan støtte elevene i skrivearbeidet. ... -
«Når skal vi begynne å jobbe?» : En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet
Sæbø, Johanne Ur (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)Avhandlingen «Når skal vi begynne å jobbe?» En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet springer ut av en interesse for muntlig interaksjon i klasserommet og hvordan læreren legger til rette for ... -
Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet
Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Nygard, Arne Olav (Peer reviewed; Journal article, 2021-12)I denne artikkelen søker vi å gi svar på følgende spørsmål: Hvilke muntlige dialogiske rom finnes i klasseromshverdagen på mellomtrinnet? Det gjøres ved å studere mulighetene elevene får til å bruke stemmen sin og språket ...