Blar i UiS Brage på forfatter "Vestad, Lene"
-
Associations of social and emotional competencies, academic efficacy beliefs, and emotional distress among students in lower secondary school
Vestad, Lene; Bru, Lars Edvin; Virtanen, Tuomo Erkki; Stallard, Paul (Peer reviewed; Journal article, 2021)This cross-sectional study aimed to investigate how perceived social-emotional competencies (SECs), relationship skills, emotional regulation, and the ability to structure schoolwork at school and at home were associated ... -
Barnehagelæreres læring på et pedagogisk ledermøte
Berge, Tove (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne studien ønsker å beskrive hva som foregår på et pedagogisk ledermøte i en liten barnehage i Norge. Det er forsøkt å finne frem til hvordan en kan forstå at læring slik den foregår i en kontekst med kollegasamtaler ... -
Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet
Egeland, Wenche Anita (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-05)Dette er en understudie til Agderprosjektet hvor temaområdet det studeres innenfor er sosial kompetanse stimulert gjennom et lekbasert læringsopplegg utført av barnehagelærere i prosjektet. Studiets hensikt var å finne ... -
Building Social and Emotional Competencies for Coping with Academic Stress among Students in Lower Secondary School
Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti Balle (Peer reviewed; Journal article, 2021-06)This qualitative study explores lower secondary school students’ experiences with components of a universal school-based social and emotional learning (SEL) intervention in relation to coping with academic stress. The ... -
Forutsetninger for læring i førskolealder : Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos majoritetsspråklige og minoritetsspråklige førskolebarn
Vestad, Lene (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne studien er en understudie av prosjekt SKOLEKLAR og handler om minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarns evne til selvregulering, språk og relasjonen til pedagogen. Dette er temaer som ser ut til å være ... -
Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen – Erfaringer og tanker fra pedagogene
Ølberg, Gry Marlen Soldal (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12-10)Gjennom flere år i praksis har jeg utviklet en genuin interesse for inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen, som bidrog til oppgavens tematikk og problemstilling. Teorikapitlet gir en innføring i de aspekter og ... -
'It sort of goes hand in hand the academic and the social': Teachers’ experiences working with the inclusion of immigrant students in mainstream lower secondary school classes in Norway
Berntsen, Cathrine; Vestad, Lene; Støen, Janne; Johannessen, Øystein Lund; Fandrem, Hildegunn (Peer reviewed; Journal article, 2025)Schools today are multicultural organisations that are expected to promote equitable education for all students, and where teachers play a significant role in promoting inclusion. Students from immigrant backgrounds must ... -
Korleis trygge eit uroleg sinn? Ein kvalitativ studie om lærarar sine erfaringar om å redusere skulerelatert stress, og fremje meistring blant elevar på ungdomstrinnet.
Vetrhus, Vilde (Master thesis, 2022)Studien sitt formål var å utforske læraren si oppleving av stress og meistring hjå elevar på ungdomstrinnet. Problemstillinga for studien blei derfor: "Korleis legg lærarar til rette for å redusere stress og fremje meistring ... -
Lærarars opplevingar av elevars stress knytt til munnleg prestasjon
Hellestveit, Solveig (Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva tar føre seg stress knytt til munnleg prestering blant elevar i mellom-og ungdomstrinna, og har som føremål å finne ut korleis lærarar kan hjelpe desse elevane. Dette vert diskutert i lys av den ... -
Relasjonens betydning for de stille elevenes læring
Johansen, Anne Marit (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-06)Sammendrag Denne studiens tema er relasjonens betydning for de stille elevenes læring i 1.klasse. Studiens mål er å undersøke opplevelser, refleksjoner og erfaringer til kontaktlærere i 1.klasse. Studien har et systemperspektiv ... -
The Role of Social and Emotional Competencies in Academic Efficacy Beliefs, Emotional Distress, and Academic Stress: A Study Among Lower Secondary School Students
Vestad, Lene (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2022-04)Background: Adolescence is a time of significant social and emotional changes, including changes in school and learning environment. Adolescents report high levels of academic stress, and mental health difficulties typically ... -
«Så det går liksom hånd i hånd det der faglige og sosiale»: En kvalitativ masteroppgave om læreres arbeid for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet.
Berntsen, Cathrine Lutro (Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien var å besvare problemstillingen «Hvordan kan lærere tilrettelegge for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet?». For å få et helhetlig bilde av dette ... -
Social competencies, classroom relationships, and academic engagement: A latent change score modeling approach among lower secondary school student
Eriksen, Eli Vibeke; Vestad, Lene; Bru, Edvin; Caravita, Simona Carla Silvia (Peer reviewed; Journal article, 2023)This longitudinal study applied latent change score (LCS) modeling to examine individual changes in students’ (N = 1205) academic engagement (behavioral and emotional), social competencies (relationship skills and social ... -
Sosiale og emosjonelle kompetansers rolle i ungdomsskoleelevers lærende tankesett
Olsen, Susanne Rostrup (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har undersøkt i hvilken grad de sosiale og emosjonelle kompetansene, relasjonsferdigheter og emosjonsregulering er relatert til elevenes lærende tankesett i ungdomsskolealder. Studien har basert seg ... -
Teachers’ support for growth mindset and its links with students’ growth mindset, academic engagement, and achievements in lower secondary school
Vestad, Lene; Bru, Lars Edvin (Peer reviewed; Journal article, 2023)Academic engagement has been shown to deteriorate in lower secondary school, and it is necessary to find ways to prevent this so that students’ engagement and achievements do not decline irrevocably. Teacher support for ...