Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen – Erfaringer og tanker fra pedagogene
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2485410Utgivelsesdato
2017-12-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom flere år i praksis har jeg utviklet en genuin interesse for inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen, som bidrog til oppgavens tematikk og problemstilling. Teorikapitlet gir en innføring i de aspekter og teoretiske tilnærminger som synes sentrale i diskusjonen omkring viktigheten av flerkulturell inkludering i barnehagen. Rammeplanen (Utdanningsdirektoratet, 2017) har vært et gjennomgående dokument i denne oppgaven, da dette legger nasjonale føringer for det pedagogiske arbeid som utarter seg i barnehagen.
For å besvare oppgavens problemstilling har jeg benyttet kvalitativt informantintervju, av tre pedagogiske ledere. Videre ble datamaterialet analysert ved å benytte ”Interpretativ Phenomenological Analysis ” (IPA), hvor målet var å få innsikt i hvordan fenomenet forstås ut fra kontekst (Smith, Flowers & Larkin, 2009).
Resultatene viser til at informantene vektlegger kunnskap og kompetanseheving som vesentlig faktor for å lykkes med inkluderingsarbeid av flerkulturelle barn i barnehagen. Informantene samstemte om viktigheten av brobygging mellom barnehage og hjem, og at foreldresamarbeid var en sentral aktør som påvirket i inkluderingsarbeidet. Et interessant funn var at informantene oppga ulike utfordringer når det gjelder inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen. I oppgaven drøftes det hvorvidt informantenes holdninger og erfaringer påvirker hva som oppleves utfordrende.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education