Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVestad, Lene
dc.contributor.authorØlberg, Gry Marlen Soldal
dc.date.accessioned2018-02-16T12:59:31Z
dc.date.available2018-02-16T12:59:31Z
dc.date.issued2017-12-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2485410
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractGjennom flere år i praksis har jeg utviklet en genuin interesse for inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen, som bidrog til oppgavens tematikk og problemstilling. Teorikapitlet gir en innføring i de aspekter og teoretiske tilnærminger som synes sentrale i diskusjonen omkring viktigheten av flerkulturell inkludering i barnehagen. Rammeplanen (Utdanningsdirektoratet, 2017) har vært et gjennomgående dokument i denne oppgaven, da dette legger nasjonale føringer for det pedagogiske arbeid som utarter seg i barnehagen. For å besvare oppgavens problemstilling har jeg benyttet kvalitativt informantintervju, av tre pedagogiske ledere. Videre ble datamaterialet analysert ved å benytte ”Interpretativ Phenomenological Analysis ” (IPA), hvor målet var å få innsikt i hvordan fenomenet forstås ut fra kontekst (Smith, Flowers & Larkin, 2009). Resultatene viser til at informantene vektlegger kunnskap og kompetanseheving som vesentlig faktor for å lykkes med inkluderingsarbeid av flerkulturelle barn i barnehagen. Informantene samstemte om viktigheten av brobygging mellom barnehage og hjem, og at foreldresamarbeid var en sentral aktør som påvirket i inkluderingsarbeidet. Et interessant funn var at informantene oppga ulike utfordringer når det gjelder inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen. I oppgaven drøftes det hvorvidt informantenes holdninger og erfaringer påvirker hva som oppleves utfordrende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectflerkulturelle barnnb_NO
dc.titleInkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen – Erfaringer og tanker fra pedagogenenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber98nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel