dc.contributor.advisor | Vestad, Lene | |
dc.contributor.author | Ølberg, Gry Marlen Soldal | |
dc.date.accessioned | 2018-02-16T12:59:31Z | |
dc.date.available | 2018-02-16T12:59:31Z | |
dc.date.issued | 2017-12-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2485410 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Gjennom flere år i praksis har jeg utviklet en genuin interesse for inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen, som bidrog til oppgavens tematikk og problemstilling. Teorikapitlet gir en innføring i de aspekter og teoretiske tilnærminger som synes sentrale i diskusjonen omkring viktigheten av flerkulturell inkludering i barnehagen. Rammeplanen (Utdanningsdirektoratet, 2017) har vært et gjennomgående dokument i denne oppgaven, da dette legger nasjonale føringer for det pedagogiske arbeid som utarter seg i barnehagen.
For å besvare oppgavens problemstilling har jeg benyttet kvalitativt informantintervju, av tre pedagogiske ledere. Videre ble datamaterialet analysert ved å benytte ”Interpretativ Phenomenological Analysis ” (IPA), hvor målet var å få innsikt i hvordan fenomenet forstås ut fra kontekst (Smith, Flowers & Larkin, 2009).
Resultatene viser til at informantene vektlegger kunnskap og kompetanseheving som vesentlig faktor for å lykkes med inkluderingsarbeid av flerkulturelle barn i barnehagen. Informantene samstemte om viktigheten av brobygging mellom barnehage og hjem, og at foreldresamarbeid var en sentral aktør som påvirket i inkluderingsarbeidet. Et interessant funn var at informantene oppga ulike utfordringer når det gjelder inkludering av flerkulturelle barn i barnehagen. I oppgaven drøftes det hvorvidt informantenes holdninger og erfaringer påvirker hva som oppleves utfordrende. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | barnehage | nb_NO |
dc.subject | flerkulturelle barn | nb_NO |
dc.title | Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen – Erfaringer og tanker fra pedagogene | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 98 | nb_NO |