Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453468Utgivelsesdato
2017-06-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en understudie til Agderprosjektet hvor temaområdet det studeres innenfor er sosial kompetanse stimulert gjennom et lekbasert læringsopplegg utført av barnehagelærere i prosjektet. Studiets hensikt var å finne frem til hvilke opplevelser og erfaringer barnehagelærerne hadde ved å stimulere sosial kompetanse hos femåringene i barnehagen gjennom lekbasert læring.
I denne studien er det benyttet en kvalitativ tilnærming kalt «Interpretativ Phenomenological Analysis» (IPA). Metoden er en tilnærming til psykologisk kvalitativ forskning med et ideografisk fokus. Målet er å få innsyn i hvordan en gitt person i en gitt kontekst forstår et fenomen (Smith, Flowers og Larkin, 2009). Fokuset i denne studien var å gjøre en detaljert undersøkelse av barnehagelærerne i Agderprosjektet sine personlige erfaringer og meninger knyttet til deltagelse i prosjektet. Dette ble gjort gjennom et semistrukturert dybdeintervju av seks barnehagelærere. Studiens funn er drøftet i lys av teori og relevant forskningslitteratur.
Resultatene viser at etter innføringen av tiltak rettet mot økt sosial kompetanse i Agderprosjektet opplever barnehagelærerne at barna er bedre rustet til skolestart. Dette fordi barna gjennom lekbaserte aktiviteter har fått øve seg på å utvikle sosiale kompetanse i lystbetonte og tilsynelatende spontane aktiviteter som stimulerer sosiale ferdigheter sammen med andre barn og voksne. Resultatene indikerer også at det lekbaserte læringsopplegget har ført til at barna i større grad har likere læringsgrunnlag, og at dette spesielt gjelder de svakeste barna som får økt sin sosiale kompetanse. Barnehagelærerne begrunnet dette med at ved å være positive rollemodeller, og ved å samhandle med en sensitiv tilnærming ut i fra enkeltbarns behov, kan de gjennom lek ha klart å øke og utjevne forskjeller i sosial kompetanse hos alle barn.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education