Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVestad, Lene
dc.contributor.authorEgeland, Wenche Anita
dc.date.accessioned2017-09-07T07:45:22Z
dc.date.available2017-09-07T07:45:22Z
dc.date.issued2017-06-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453468
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDette er en understudie til Agderprosjektet hvor temaområdet det studeres innenfor er sosial kompetanse stimulert gjennom et lekbasert læringsopplegg utført av barnehagelærere i prosjektet. Studiets hensikt var å finne frem til hvilke opplevelser og erfaringer barnehagelærerne hadde ved å stimulere sosial kompetanse hos femåringene i barnehagen gjennom lekbasert læring. I denne studien er det benyttet en kvalitativ tilnærming kalt «Interpretativ Phenomenological Analysis» (IPA). Metoden er en tilnærming til psykologisk kvalitativ forskning med et ideografisk fokus. Målet er å få innsyn i hvordan en gitt person i en gitt kontekst forstår et fenomen (Smith, Flowers og Larkin, 2009). Fokuset i denne studien var å gjøre en detaljert undersøkelse av barnehagelærerne i Agderprosjektet sine personlige erfaringer og meninger knyttet til deltagelse i prosjektet. Dette ble gjort gjennom et semistrukturert dybdeintervju av seks barnehagelærere. Studiens funn er drøftet i lys av teori og relevant forskningslitteratur. Resultatene viser at etter innføringen av tiltak rettet mot økt sosial kompetanse i Agderprosjektet opplever barnehagelærerne at barna er bedre rustet til skolestart. Dette fordi barna gjennom lekbaserte aktiviteter har fått øve seg på å utvikle sosiale kompetanse i lystbetonte og tilsynelatende spontane aktiviteter som stimulerer sosiale ferdigheter sammen med andre barn og voksne. Resultatene indikerer også at det lekbaserte læringsopplegget har ført til at barna i større grad har likere læringsgrunnlag, og at dette spesielt gjelder de svakeste barna som får økt sin sosiale kompetanse. Barnehagelærerne begrunnet dette med at ved å være positive rollemodeller, og ved å samhandle med en sensitiv tilnærming ut i fra enkeltbarns behov, kan de gjennom lek ha klart å øke og utjevne forskjeller i sosial kompetanse hos alle barn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbarnehagelærerutdanningnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjectlekbasert læringnb_NO
dc.subjecttilknyttingsrelasjonernb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleBarnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber93 sider + vedleggnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal