dc.contributor.author | Hanssen, Brit | |
dc.contributor.author | Lunde, Ingvar | |
dc.contributor.author | Nitter, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2011-11-02T12:41:58Z | |
dc.date.available | 2011-11-02T12:41:58Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.citation | Hanssen, B. ; Lunde, I. ; Nitter, M. (2005): Den skal tidlig formidle som god forsker skal bli. Ams-Nett 2, Arkeologisk museum i Stavanger | no_NO |
dc.identifier.isbn | 82-7760-115-8 | |
dc.identifier.issn | 0809-618X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/181418 | |
dc.description.abstract | I forbindelse med Forskningsdagene i Stavanger 2002 ble et partnerskap etablert mellom Lassa skole, Arkeologisk museum i Stavanger og Høgskolen i Stavanger ved avdeling for
lærerutdanning. Ideen til partnerskapet var forankret i ”Ungdom – Forsker”- konseptet som
bygger på prinsippet om at elever skal gjennomføre et forskningsprosjekt i samarbeid med en
forskningsinstitusjon. Hensikten er å gi ungdom praktisk innblikk i forsknings- og
metodekunnskap gjennom Nysgjerrigpermetoden.
Partnerskapet er gjennomført i samarbeid mellom 28 elever på mellomtrinnet, en lærer, en
forsker i meteorologi og en høgskolelektor i pedagogikk. Elevene fikk i oppdrag å forske på
”Lokalklima rundt bygninger”. Resultatene ble formidlet gjennom en ForskningsDagsrevy til
tre naboskoler under Forskningsdagene.
Vi ønsker i denne rapporten å presentere erfaringer vi har gjort oss gjennom partnerskapet,
som vi anser som en premiss for et forsøks- og utviklingsarbeid mellom skoler og institusjoner,
og vi ønsker å knytte disse erfaringene til et sosiokulturelt perspektiv på læring og
forskningsformidling. Vi mener det er en naturlig sammenheng mellom et sosiokulturelt syn på
læring og partnerskap, noe vi vil forsøke å tydeliggjøre og argumentere for i rapporten. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Arkeologisk Museum i Stavanger | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | AmS-Nett;2 | |
dc.relation.uri | http://am.uis.no/publikasjoner/ams_nett/article14018-5016.html | |
dc.subject | sosiokulturell læring | no_NO |
dc.subject | formidling | no_NO |
dc.title | Den skal tidlig formidle som god forsker skal bli | no_NO |
dc.type | Research report | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 33 | |