Kultur for hendelsesrapportering i norsk teknisk produksjonsindustri
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/181933Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1597]
Sammendrag
Rapporteringskultur er en svært viktig del av en organisasjons sikkerhetskultur. Vi
har ikke klart å finne en definisjon av rapporteringskultur i litteraturen og ønsket
derfor å bidra med en omforent terminologi ved å definere rapporteringskultur:
”Felles verdier, normer og holdninger knyttet til rapportering av uønskede hendelser.
En god rapporteringskultur bygger på gjensidig tillit og rettferdighet, der alle
medvirker til organisatorisk læring”. Definisjonen bygger på viktige elementer i en
sikkerhetskultur samt faktorer som påvirker en rapporteringskultur.
Vi har vurdert viktigheten av en god rapporteringskultur i forhold til
organisatorisk læring. Man lærer best av egne feil. Med et godt system for
hendelsesrapportering kan farlige situasjoner, nesten-ulykker og ulykker
avdekkes. Man kan identifisere de grunnleggende årsakene og iverksette korrekte
tiltak. Vi mener rapportering av uønskede hendelser er den beste metoden for å
oppnå organisatorisk læring på.
Vi har kartlagt hvilke lovverker som er gjeldene for hendelsesrapportering i
produksjonsindustrien i Norge. I følge arbeidsmiljøloven og
internkontrollforskriften har arbeidsgiver og arbeidstaker rettigheter og plikter
knyttet til selskapets HMS(Helse, miljø og sikkerhet) arbeid. Myndighetene setter
krav til dokumentasjon i forhold til selskapets systematiske HMS arbeid. De fleste
selskaper har egne prosedyrer i tillegg til HMS kravene fra myndighetene. Rolls-
Royce plc har utarbeidet egne prosedyrer for hendelsesrapportering. Vi synes
prosedyren er utførlig og den legger vekt på mange av de kritiske faktorene vi har
belyst som viktige for å oppnå en god rapporteringskultur.
Oppgaven omfatter en analyse av rapporteringskulturen i fem avdelinger
ved Rolls-Royce Marine Engines Bergen (RRMEB). Metoden som er benyttet i
analysen er spørreundersøkelse. Undersøkelsen avdekket at de fleste operatørene
så viktigheten med hendelsesrapportering for organisatorisk læring, noe som er
svært positivt. Rapporteringsraten er noe lav i forhold til hvor mange som svarer
at de synes hendelsesrapportering er viktig. Gode forutsetninger og god kultur for
hendelsesrapportering er viktig, og for RRMEB er tilbakemelding og opplæring de
faktorene med størst forbedringspotensial. Vi konkluderer med at de avdelingene
ved RRMEB som deltok i undersøkelsen har relativt god rapporteringskultur.
Beskrivelse
Master's thesis in Industrial economics