• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Industrial Economics, Risk Management and Planning (TN-ISØP)
  • Studentoppgaver (TN-ISØP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke faktorer hemmer og fremmer sykkelbruk på jobbreiser? : en kvalitativ studie i en bedrift i stavangerområdet

Torvund, Wenche
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Torvund, Wenche.pdf (2.423Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/181961
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1603]
Abstract
Myndighetene ønsker at vi skal sykle mer og kjøre mindre bil. Dette ønsker de av mange

grunner, både for bedret folkehelse, miljø, framkommelighet, økonomi og arealbruk. Men

hvordan får man flere til å begynne å sykle?

I denne masteroppgaven har jeg søkt etter svaret på ”Hvilke faktorer hemmer og fremmer

sykkelbruk på jobbreiser?”. For å finne ut mer om dette, har jeg brukt en kvalitativ metode i

form av intervjuer. Metodevalget mener jeg gir gode muligheter til å få nye og nyanserte svar

på problemstillingen. Intervjuene har vært i form av både dybdeintervjuer og fokusgruppeintervjuer.

Jeg har gjennomført til sammen 17 intervju: seks dybdeintervju med bilister, seks

med syklister i Multiconsult, og tre med representanter for Statens vegvesen, samt to

fokusgruppeintervju med informantene i Multiconsult. Dataene er supplert med informasjon

innhentet ved hjelp av to spørreskjemaer.

Det har vist seg at det er svært mange faktorer som enten kan hemme eller fremme

sykkelbruk. Noen av de faktorene jeg har funnet ut, som kan hemme eller fremme sykling på

jobbreiser er: holdning, motivasjon, vane, fysiske rammebetingelser, levering og henting av

barn, helse, miljø, økonomi og tidsbruk/avstand. I hvilken grad disse faktorene virker

hemmende eller fremmende, er avhengig av mange ulike aspekter og er delvis individuelt

betinget. Ingen av faktorene er alene utslagsgivende for om man sykler til jobb eller ikke. Det

er alltid en kombinasjon av flere faktorer, og mange av faktorene er svært nært knyttet til

hverandre. Jeg skal her kort redegjøre for de viktigste funnene jeg gjorde i denne studien.

Holdning: Flere teorier viser at holdning og atferd er nært knyttet til hverandre. Om det er

holdningen som påvirker atferden/handlingen, eller omvendt, er det ulike teorier om. Mine

funn viser at kunnskap og erfaring har betydning for folks holdning: syklistene vet at hvis de

bare holder ut de første dagene eller ukene, etter et lengre opphold, så blir det gøy å sykle

igjen. Dette er en erfaring de fleste bilistene ikke har. Mye tyder på at holdningen endres best

gjennom handling – faktisk prøve å sykle i en periode.

Motivasjon: Skal man endre en atferd eller vane må man være motivert for dette. Det viser

seg at den aller viktigste motivasjonsfaktoren for å sykle er bedring av egen helse. Det er mye

som tyder på at lokale kampanjer, der man blir ”dratt med” på sykling, har en god effekt for

en atferdsendring. Hvis sykkelkampanjer skal fungere etter hensikten bør man fokusere på to

aspekter: a) ”What's in it for me?” og b) oppfordre til aktiv deltakelse. ...
Description
Master's thesis in Urban development and design
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2010;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit