Show simple item record

dc.contributor.authorSyre, Bjarne
dc.date.accessioned2009-11-06T10:17:23Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/182706
dc.descriptionMaster's thesis in Offshore technology : industrial asset managementen
dc.description.abstractTilstandsbasert vedlikehold er gjennom de siste årene blitt en foretrukket type vedlikehold hvor målet er å utføre vedlikehold når det er nødvendig. Ved en suksessfull utførelse av tilstandsovervåking og tolking av data så vil det kunne oppnås mindre nedetid på utstyr, bedre planlegging av jobber, mindre kalenderbasert vedlikehold og ikke minst mindre korrektivt vedlikehold. På Ula og Tambar installasjonene blir en begrenset del av vedlikeholdet utført som en konsekvens av tilstandsovervåking. Dette tilstandsbaserte vedlikeholdet er hovedsakelig basert på vibrasjonsmålinger, oljeanalyser og termografi. Formålet med denne oppgaven er å se på mulighetene og utfordringene i forbindelse med å utvide bruken av tilstandsbasert vedlikehold på Ula og Tambar installasjonene. Ula ble bygget og installert i 1985-86 og er dermed ikke utrustet med all den instrumenteringen som er nødvendig for å kunne utføre en god tilstandsovervåking. Det er gjennom årene som har gått etter at Ula ble satt i drift blitt utført utskifting av både utstyr og instrumentering, fortsatt uten at det har blitt fokusert noe særlig på muligheter for tilstandsovervåking. Forskjellige sider ved vedlikehold, tilstandsbasert vedlikehold og tilstandsovervåking blir beskrevet. Det blir også tatt en gjennomgang av prosessen fra å måle prosessvariabler til tolkingen av data og beslutningstaking. Datasikkerhet er noe som blir vektlagt i denne prosessen. Teori rundt metoder og anvendelser av tilstandsovervåking som vil være aktuelle for Ula og Tambar blir beskrevet sammen med anbefalinger for mulig bruk av disse metodene. Innsamling av nødvendig data er blitt hentet inn fra databaser, rapporter, vedlikeholdsprogram og gjennom intervjuer og samtaler med personell både internt i BP og fra eksterne firma. Denne informasjonen er blitt benyttet for å finne områder hvor det vil være fornuftig å benytte seg av tilstandsbasert vedlikehold. Oppgaven konkluderer med at det først og fremst må etableres en strategi for tilstandsbasert vedlikehold og tilstandsovervåking. Basert på denne må det etableres rutiner og prosedyrer som beskriver de forskjellige arbeidsprosessene med å implementere og utføre tilstandsovervåking og tilstandsbasert vedlikehold. Det må også legges opp til en standardisering av enkelte av verktøyene og leverandørene som brukes innen tilstandsbasert vedlikehold i samarbeid med andre produksjonsanlegg innen BP Norge.en
dc.format.extent3114328 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IKM/200en
dc.subjectoffshore teknologien
dc.subjectindustriell teknologi og driftledelseen
dc.subjectindustrial asset managementen
dc.subjecttilstandsbasert vedlikeholden
dc.subjecttilstandsovervåkingen
dc.subjectintegrerte operasjoneren
dc.subjectcondition based maintenanceen
dc.subjectcondition monitoringen
dc.subjectintegrated operationen
dc.titleMuligheter og utfordringer i forbindelse med videre utvikling av Tilstandsbasert Vedlikehold på Ula og Tambaren
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building, construction and transport technology: 532en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Show simple item record