dc.contributor.author | Rønnevik, Stian Dubland | |
dc.date.accessioned | 2010-10-23T11:24:20Z | |
dc.date.available | 2010-10-23T11:24:20Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/183283 | |
dc.description | Master's thesis in Petroleum engineering | en_US |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar utgangspunkt i hvordan kunnskapsdeling og erfaringsoverføring
praktiseres innen avdelingen for brønnplanlegging og boreoperasjon i Odfjell Well
Management AS (OWM). Formålet med oppgaven var å analysere hvilke relasjonelle og
organisatoriske forhold som kan bidra til å fremme kunnskapsdeling og erfaringsoverføring
innad i organisasjonen.
I arbeidet med å finne svar på problemstillingen har jeg benyttet litteratur fra både individuell
og sosial læringsteori, med hovedvekt på det sosiokulturelle læringsperspektivet.
Oppgavens datagrunnlag er basert på en kvalitativ tilnærming i form av dybde intervjuer og
deltakende observasjon. For å berike oppgaven har jeg også valgt å kombinere den kvalitative
tilnærmingen med en kvantitativ spørreundersøkelse.
Enhver virksomhet som kan karakteriseres som en kunnskapsbedrift bør fokusere på læring.
Å bli en mer lærende organisasjon innebærer ikke nødvendigvis at organisasjonen skal
tilegne seg mer kunnskap, men at den i større grad mobiliserer og nyttegjør seg den
kunnskapen som allerede finnes, slik at den kan fremme den sentrale verdiskapningen.
OWM selger kunnskap og kompetanse i form av tjenester innenfor brønnplanlegging og
boreoperasjoner til mindre og mellomstore oljeselskap på norsk sokkel. Det at de ansatte
leverer gode produkter og viser hva de kan i praksis og gir bedriften legitimitet og
troverdighet. Forskning viser at store deler av kunnskapservervelsen vanligvis skjer gjennom
det daglige arbeid, og gjerne i samhandling med andre.
Dersom OWM ønsker å utvikle seg som organisasjon og bli bedre på det de leverer, må de
legge forholdene til rette slik at den enkelte ansatte og organisasjonen som helhet kan lære
mer av hva de gjør. Funn fra oppgaven viser at over 90 % av informantene uttrykker positiv
holdning til kunnskapsdeling og erfaringsoverføring, på tross av dette viser det seg at den
største barrieren er at informantene allikevel ikke prioriterer dette.
Det gikk videre frem at gode relasjoner og en god organisasjonskultur er avgjørende for
etableringen og vedlikehold av lærende miljøer.
Åpent kontorlandskap, uformelle diskusjoner og møter, en klar og tydelig visjon,
fellesskapsfølelse og samhandling er alle forhold oppgaven identifiserer som viktige bidrag
til å fremme kunnskapsdeling og erfaringsoverføring. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IPT/2010; | |
dc.subject | petroleumsteknologi | en_US |
dc.subject | boreteknologi | en_US |
dc.title | En studie av kunnskapsdeling og erfaringsoverføring i boreoperasjon og brønnplanlegging | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500::Rock and petroleum disciplines: 510 | en_US |
dc.source.pagenumber | 78 p. | en_US |