Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRønnevik, Stian Dubland
dc.date.accessioned2010-10-23T11:24:20Z
dc.date.available2010-10-23T11:24:20Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183283
dc.descriptionMaster's thesis in Petroleum engineeringen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i hvordan kunnskapsdeling og erfaringsoverføring praktiseres innen avdelingen for brønnplanlegging og boreoperasjon i Odfjell Well Management AS (OWM). Formålet med oppgaven var å analysere hvilke relasjonelle og organisatoriske forhold som kan bidra til å fremme kunnskapsdeling og erfaringsoverføring innad i organisasjonen. I arbeidet med å finne svar på problemstillingen har jeg benyttet litteratur fra både individuell og sosial læringsteori, med hovedvekt på det sosiokulturelle læringsperspektivet. Oppgavens datagrunnlag er basert på en kvalitativ tilnærming i form av dybde intervjuer og deltakende observasjon. For å berike oppgaven har jeg også valgt å kombinere den kvalitative tilnærmingen med en kvantitativ spørreundersøkelse. Enhver virksomhet som kan karakteriseres som en kunnskapsbedrift bør fokusere på læring. Å bli en mer lærende organisasjon innebærer ikke nødvendigvis at organisasjonen skal tilegne seg mer kunnskap, men at den i større grad mobiliserer og nyttegjør seg den kunnskapen som allerede finnes, slik at den kan fremme den sentrale verdiskapningen. OWM selger kunnskap og kompetanse i form av tjenester innenfor brønnplanlegging og boreoperasjoner til mindre og mellomstore oljeselskap på norsk sokkel. Det at de ansatte leverer gode produkter og viser hva de kan i praksis og gir bedriften legitimitet og troverdighet. Forskning viser at store deler av kunnskapservervelsen vanligvis skjer gjennom det daglige arbeid, og gjerne i samhandling med andre. Dersom OWM ønsker å utvikle seg som organisasjon og bli bedre på det de leverer, må de legge forholdene til rette slik at den enkelte ansatte og organisasjonen som helhet kan lære mer av hva de gjør. Funn fra oppgaven viser at over 90 % av informantene uttrykker positiv holdning til kunnskapsdeling og erfaringsoverføring, på tross av dette viser det seg at den største barrieren er at informantene allikevel ikke prioriterer dette. Det gikk videre frem at gode relasjoner og en god organisasjonskultur er avgjørende for etableringen og vedlikehold av lærende miljøer. Åpent kontorlandskap, uformelle diskusjoner og møter, en klar og tydelig visjon, fellesskapsfølelse og samhandling er alle forhold oppgaven identifiserer som viktige bidrag til å fremme kunnskapsdeling og erfaringsoverføring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IPT/2010;
dc.subjectpetroleumsteknologien_US
dc.subjectboreteknologien_US
dc.titleEn studie av kunnskapsdeling og erfaringsoverføring i boreoperasjon og brønnplanleggingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Rock and petroleum disciplines: 510en_US
dc.source.pagenumber78 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel