Mikroøkonomiske effekter av konjunkturnedgang
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/183751Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er et forsøk på å avdekke, med utgangspunkt i den aktuelle finanskrisa, om
hvorvidt, og i tilfelle hvordan konsumentatferd blant norske forbrukere endres når man har en
økonomisk nedkonjunktur eller krisetider. Det undersøkes også om hvorvidt folk flest faktisk
har fått redusert sin kjøpekraft. I så fall, hvordan kan dette forklares ut fra mikroøkonomiske
teorier om rasjonell konsumentatferd?
For å undersøke dette vil det først bli gjort en gjennomgang av aktuell mikroøkonomisk
konsument-teori. Deretter tas et overblikk over økonomisk historie og Norges særegne
stilling, som et ”annerledes-land” med stor grad av statlig styring. Så konsentreres analysen
mot funn i offentlige kilder og i media om forbruks- og lønnsutvikling i Norge, før dette
drøftes i forhold til teori og i forhold til empiri fra forutgående krisetider. Både kvantitative og
kvalitative tilnærminger blir brukt i et forsøk på å nærme seg svar på de spørsmål som stilles i
oppgaven.
Oppgaven avdekker at verken nasjonen Norge eller de fleste arbeidstakere blir alvorlig berørt
av finanskrisa, og at i den grad man blir berørt har man reserver og støtteordninger som gjør
at dette får minimale eller små konsekvenser. Det avdekkes en lite rasjonell usikkerhet og
frykt for krise, som sannsynligvis må tillegges hovedsakelig psykologiske faktorer.
Beskrivelse
Master's thesis in Economic analysis