Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEidesvik, Marianne
dc.date.accessioned2011-01-13T14:23:03Z
dc.date.available2011-01-13T14:23:03Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183777
dc.descriptionMaster's thesis in Financeen_US
dc.description.abstractAnalysen tar utgangspunkt i tradisjonell investeringsanalyse, der man sammenligner tre skip som er like i spesifikasjoner og design, men benytter seg av forskjellige drivstoffkilder. Valg av alternativ drivstoffkilde gir en merkostnad relatert til utforming av skip og fremdriftssystemer, slik at et gasskip og et gasskip med brenselcelle vil kreve en større investering enn et konvensjonelt offshoreskip. Investeringsanalysen ser på hvilken betaling rederiet trenger per dag, for å dekke denne merkostnaden. Utredningen er gjennomført med utgangspunkt i en nåverdianalyse, med utgangspunkt i egenkapitalmetoden og kapitalverdimodellen. Videre fokuserer analysen på hvilke konsekvenser valg av drivstoff og fremdriftssystem vil ha for rederi, kunde og samfunn. Det er vanlig at kunden betaler for drivstoff, slik at utviklingen av olje- og gasspris vil påvirke kundens preferanser for skip med alternativ teknologi. En kunde som leier et offshoreskip er ofte aktør innen petroleumssektoren og kommer derfor inn under kvotepliktig sektor. Utslipp av klimagasser, spesielt karbondioksid (CO2), vil derfor også ha noe å si for kundens totalkostnad ved leie av skipet da reduserte CO2- utslipp kan overføres til klimakvotehandel. Til slutt ser analysen på skipenes betydning for samfunnet. Et gasskip eller gasskip med brenselcelle vil slippe ut mindre klimagasser enn sitt konvensjonelle søsterskip. I denne delen inkluderes også samfunnskonsekvenser ved havari og oljeutslipp til sjø. Ved en ren bedriftsøkonomisk analyse og med utgangspunkt i at skipene kun skal konkurrere på pris i markedet, vil det konvensjonelle skipet skille seg ut som det beste alternativet. En analyse og justering for differanse i olje- og gassprisutvikling indikerer derimot at et skip med alternativ energikilde enn olje vil være mer gunstig for befrakter, da man får en betydelig forskjell i drivstoffkostnader. Reduserte klimagassutslipp påvirker også denne differansen, da man kan overføre de reduserte CO2- utslippene til klimakvotemarkedet. Et skip med naturgass og brenselcelleteknologi vil også bety besparelser for miljø og samfunn, da man reduserer klimagassutslipp. Dersom en større del av den norske offshoreflåten hadde benyttet seg av alternativ energikilder ville det ha en betydning for overordnede klimamål.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IØL/2010;
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.subjectanvendt finansen_US
dc.titleAlternative energikilder om bord på offshoreskip: økonomiske konsekvenser for rederi, befrakter og samfunnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.source.pagenumber73 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel