Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEkholdt, Stine
dc.contributor.authorHjort, Anne
dc.date.accessioned2011-01-13T15:52:46Z
dc.date.available2011-01-13T15:52:46Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183785
dc.descriptionMaster's thesis in Economic analysisen_US
dc.description.abstractHvert menneske har et eget syn og sett med preferanser i forhold til hvordan en ønsker å handle i økonomiske situasjoner. Når man snakker om økonomiske handlinger i slike situasjoner legges det gjerne til grunn at individene som er involvert er rasjonelle aktører med gitte preferanser som kun handler etter egeninteresse. Dette gjelder spesielt for tradisjonelle økonomiske modeller, men i dag fokuseres det i større grad på en mer sammensatt aktør som også har sosiale ikke egenanskuende preferanser. To slike preferanser som vil fokuseres på i denne oppgaven er tillit og gjensidighet. I tillegg vil det vurderes effekten av to ulike former for omdømme. Videre baserer oppgaven seg i stor grad på utførelsen av et økonomisk eksperiment. Dette gikk ut på å se på graden av tillit og gjensidighet som blir vist i en investeringssituasjon, samt se hvorledes omdømme er en gjeldende faktor når et økonomisk spill blir spilt flere ganger. Ved å vise tillit til en annen agent i et investeringspill vil det være mulighet for høyere gevinst dersom motparten velger å vise gjensidighet tilbake. Å bygge omdømme blir sett på som en rasjonell handling og vi ønsket dermed å se om det finnes en forskjell på effekten av et omdømme som er strategisk bygd og et omdømme som ikke er skapt bevisst, som vi kaller troverdig omdømme. Dette ble gjort ved at eksperimentet ble delt opp i to behandlinger. Den første gikk ut på at subjektene først spilte spillet én gang uten å vite at det skulle gjentas med samme motpart mens i den andre behandlingen visste de at spillet skulle gjennomføres to ganger. Ved å se på forskjellen i total avkastning i andre runde ble det da mulig å studere effekten av de to ulike omdømene skapt i runden før. Resultatene fra eksperimentet støttet tidligere forskning da det ble vist en stor grad av tillit og noe gjensidighet blant subjektene. Menn viste mer tillit enn kvinner mens kvinner viste høyere gjensidighet. Videre kunne vi påvise en effekt av et positivt troverdig omdømme. Det vil si at subjektene i den første behandlingen fikk mer tilbake i andre runde av spillet enn subjektene som fikk mulighet til å bygge et strategisk omdømme gjennom to runder. Det konkluderes med at resultatene gir svar på problemstillingen om at tillit, gjensidighet og omdømme er faktorer som ligger til grunn når agenter handler i økonomiske transaksjoner og at et omdømme som blir skapt ubevisst vil gi en større positiv effekt enn et omdømme som er bygd strategisk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IØL/2010;
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.subjectøkonomisk analyseen_US
dc.titleTillit, gjensidighet og omdømme i økonomiske transaksjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.source.pagenumber65 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel