dc.contributor.author | Erstad, Bianca | |
dc.date.accessioned | 2011-01-13T16:54:16Z | |
dc.date.available | 2011-01-13T16:54:16Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/183793 | |
dc.description | Master's thesis in Firm management | en_US |
dc.description.abstract | Oppgaven hadde til hensikt å studere hvilke effekter man har oppnådd i organisasjoner som
har innført det prosessbaserte styringssystemet QLM – Qualiware Lifecycle Manager, som
distribueres av QualiSoft AS.
Jeg ønsket å identifisere de effektene deres kunder hadde oppnådd fra sine modellerte
løsninger, og på denne måten bidra til å synliggjøre hvilke resultater som kan nås ved å jobbe
prosessorientert. Resultatet fra studien vil føre til mer konkret kunnskap om hva man kan
forvente seg ved innføring av dette systemet i egen bedrift, og dette kan være til stor hjelp for
bedrifter i planleggingsfasen.
Problemstillingen var: ” Hvilke effekter kan man oppnå ved innføring av QLM?”.
Fremgangsmåten for å løse denne problemstillingen var å utføre en kvalitativ undersøkelse i
form av intervju med fem nøkkelpersoner fra ulike bedrifter som hadde implementert QLM,
og hatt det i drift lenge nok til å kunne identifisere resultatene.
Spørsmålene som ble stilt til respondentene dreide seg hovedsakelig om effektivisering fra
den gamle løsningen til den nye.
Analysen av resultatene viste at det var betydelige forskjeller i hva de ulike bedriftene hadde
oppnådd, men det var også mange tilfeller hvor de hadde opplevd de samme effektene.
Alle de oppnådde effektene ble organisert i et matrisediagram, og noen av effektene var
generaliserbare og kunne gjelde for norske virksomheter generelt.
Disse var:
• Raskere og mer effektiv opplæring.
• Raskere og mer effektivt revisorarbeid.
• Økning i antall forbedringsforslag.
Det kom også klart frem at en viktig forutsetning for å oppnå de mulige effektene som det
tilrettelegges for i systemet, er at man bruker systemet riktig.
Selve implementeringsprosessen er svært viktig og avgjørende; den legger i stor grad føringen
for hvilke resultater en kan forvente å oppnå. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IØL/2010; | |
dc.subject | økonomi | en_US |
dc.subject | administrasjon | en_US |
dc.subject | foretaksledelse | en_US |
dc.title | Prosessbaserte styringssystemer : en kartlegging av oppnådde effekter | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.source.pagenumber | 90 p. | en_US |