Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorErstad, Bianca
dc.date.accessioned2011-01-13T16:54:16Z
dc.date.available2011-01-13T16:54:16Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183793
dc.descriptionMaster's thesis in Firm managementen_US
dc.description.abstractOppgaven hadde til hensikt å studere hvilke effekter man har oppnådd i organisasjoner som har innført det prosessbaserte styringssystemet QLM – Qualiware Lifecycle Manager, som distribueres av QualiSoft AS. Jeg ønsket å identifisere de effektene deres kunder hadde oppnådd fra sine modellerte løsninger, og på denne måten bidra til å synliggjøre hvilke resultater som kan nås ved å jobbe prosessorientert. Resultatet fra studien vil føre til mer konkret kunnskap om hva man kan forvente seg ved innføring av dette systemet i egen bedrift, og dette kan være til stor hjelp for bedrifter i planleggingsfasen. Problemstillingen var: ” Hvilke effekter kan man oppnå ved innføring av QLM?”. Fremgangsmåten for å løse denne problemstillingen var å utføre en kvalitativ undersøkelse i form av intervju med fem nøkkelpersoner fra ulike bedrifter som hadde implementert QLM, og hatt det i drift lenge nok til å kunne identifisere resultatene. Spørsmålene som ble stilt til respondentene dreide seg hovedsakelig om effektivisering fra den gamle løsningen til den nye. Analysen av resultatene viste at det var betydelige forskjeller i hva de ulike bedriftene hadde oppnådd, men det var også mange tilfeller hvor de hadde opplevd de samme effektene. Alle de oppnådde effektene ble organisert i et matrisediagram, og noen av effektene var generaliserbare og kunne gjelde for norske virksomheter generelt. Disse var: • Raskere og mer effektiv opplæring. • Raskere og mer effektivt revisorarbeid. • Økning i antall forbedringsforslag. Det kom også klart frem at en viktig forutsetning for å oppnå de mulige effektene som det tilrettelegges for i systemet, er at man bruker systemet riktig. Selve implementeringsprosessen er svært viktig og avgjørende; den legger i stor grad føringen for hvilke resultater en kan forvente å oppnå.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IØL/2010;
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.subjectforetaksledelseen_US
dc.titleProsessbaserte styringssystemer : en kartlegging av oppnådde effekteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.source.pagenumber90 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel