Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThuestad, Anne Karine
dc.date.accessioned2011-09-05T16:40:31Z
dc.date.available2011-09-05T16:40:31Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183829
dc.descriptionMaster's thesis in Marketingen_US
dc.description.abstractCorporate Social Responsibility, eller bedrifters samfunnsansvar, handler om en bedrifts engasjement utover det som er forpliktet gjennom juridiske forhold og begrenset av økonomien, for å nå langsiktige mål som forbedrer samfunnets velferd. Fenomenet blir mye brukt av bedrifter for å skape produktkarakteristikker som differensierer sine produkter fra konkurrentenes, og teorien diskuterer hvorvidt fokus på samfunnsansvar kan likestilles med og føre til økt lønnsomhet. Oppgaven tar utgangspunkt i den overnevnte diskusjonen, og spør om det finnes en klar og positiv kobling mellom forbrukernes oppfattede grad av kjøpsintensjoner og bedrifters samfunnsansvar. Spørsmålet blir besvart ved å gjennomføre et eksperiment, der resultatene viser en positiv signifikant sammenheng mellom bedrifters nivå av CSR og forbrukernes kjøpsintensjoner, oppfattet grad av produktverdi og betalingsvilje. Eksperimentet viser videre at konsumentene er villig til å betale en signifikant høyere pris for produkter der CSR-nivået er høyt, sammenlignet med produkter der CSR-nivået er lavt, og at å gå fra lavt nivå til høyt nivå av CSR vil øke effekten av CSR, men dette gjelder bare når prisen på produktet er høy. I tillegg viser eksperimentet at forbrukerne anser CSR og pris som likeverdige goder, ved at de foretar en trade-off mellom disse når de skal ta en beslutning. Her er de villige til å betale en høyere pris for et produkt der både CSR-nivå og pris er høyt/lavt, sammenlignet med en situasjon der CSR-nivået er lavt og pris høy, eller der CSR-nivået er høyt og pris er lav. Basert på resultatene fra det første eksperimentet designes ett nytt eksperiment for å bygge videre på forståelsen av koblingen mellom CSR og forbrukernes kjøpsintensjoner. Her deles begrepet CSR inn i to målbare dimensjoner, interne og eksterne aktiviteter, slik at koblingen kan studeres mer i detalj, og for å kunne undersøke hvorvidt forbrukernes kjøpsintensjoner varierer avhengig av hvilken type CSR som er aktuell. Resultatene viser at både interne og eksterne CSR-aktiviteter påvirker kjøpsintensjoner, men det lønne seg mest for en bedrift å ha et høyt nivå av eksterne CSR-aktiviteter, i forhold til et høyt nivå av interne CSR-aktiviteter. Dersom en bedrift ikke har mulighet til å ha høyt nivå av verken eksterne eller interne CSR-aktiviteter, bør bedriften konsentrere seg mest om de interne aktivitetene, fordi lavt nivå av interne aktiviteter skaper høyere kjøpsintensjoner enn et lavt nivå av eksterne aktiviteter. I tillegg viser resultatene at en bedrift ikke trenger å konsentrere seg om både ekstern og intern CSR, da dette ikke skaper signifikant høyere kjøpsintensjoner, enn dersom bedriften bare fokuserer på en av typene CSR. Videre oppgir over halvparten av eksperimentets respondenter at de synes både ekstern og intern CSR er veldig viktig, og man finner en kobling mellom oppgitt grad av denne viktigheten (kun for ekstern CSR) og forbrukernes kjøpsintensjoner. Høyere grad av ekstern CSR vil positiv påvirke kjøpsintensjoner, både for de forbrukerne som oppgir at de synes ekstern CSR er viktig, og for de som mener det ikke er viktig, men totalt sett vil de øke mest for de som oppgir at de synes ekstern CSR er viktig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2011;
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.subjectCSRen_US
dc.subjectkjøpsintensjoneren_US
dc.titleFortell meg hva du bidrar med, og jeg skal si deg hva du er verdt: En eksperimentell studie av CSR og kjøpsintensjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel