Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBernhoft, Anny B. Kirkeeide
dc.contributor.authorHareide, Lena
dc.date.accessioned2011-09-05T16:59:50Z
dc.date.available2011-09-05T16:59:50Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183874
dc.descriptionMaster's thesis in Firm managementen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en multippel, kvalitativ casestudie som går i dybden på strategiprosessen i fire ulike bedrifter. Casebedriftene er Stavanger Universitetssykehus, Rogaland Teater, Moods of Norway og Apply Capnor. De ble valgt ut for å se likheter og ulikheter i strategiprosessen mellom organisasjoner i ulike bransjer. Strategi er et omfattende tema og det kan være vanskelig for organisasjoner å gjennomføre en strategiprosess hvor resultatet er en velfungerende strategi. Forfatterne har i utredningen sett nærmere på hvordan strategiprosessen foregår i praksis. Forfatterne har kartlagt strategiarbeidet i casebedriftene ved å gjennomføre dybdeintervju med to personer i hver casebedrift. Funnene som kommer frem i intervjuene har forfatterne linket opp til teori og tolket ut ifra forfatternes synspunkter. I forkant av intervjuene gjennomførte forfatterne et testintervju med Kjartan Reve, seksjonsleder for strategi og planlegging i DnB NOR. Forfatterne har kommet frem til spennende resultater. Det kan se ut til at de fleste bedriftene har krav fra eksterne aktører om å ha en strategiplan og at dette i mange tilfeller er en av de sterkeste drivkreftene til strategiarbeidet. Kanskje kan disse kravene gjøre at bedriftene føler seg tvungne til å ha en strategi? I tillegg er det stor forskjell mellom de statlig eide og de private bedriftene. Stavanger Universitetssykehus skiller seg ut ved at de har hatt en ressurskrevende prosess som har resultert i en strategiplan som ikke har en klar oppfølging. De private har et annet fokus på effektivitet og ressursbruk enn de statlig eide. Statlig eide fokuserer mye på begrensede midler og forfatterne mistenker at økonomisk støtte er en sentral grunn for strategiarbeidet. Forfatterne merket at intervjuobjektene som har deltatt i samme strategiprosess til tider har sprikende svar. Det kan se ut til at strategiarbeid er mer krevende enn det enkelte vil innrømme. Videre kan det virke som om gründerbedriftene starter strategiarbeidet noe sent. Moods of Norway og Apply Capnor er gründerbedrifter som har vært i gjennom en rask vekst og forfatterne har sett at strategiarbeidet ikke har vært prioritert i det daglige arbeidet. Forfatterne har også sett at implementering og oppfølging av strategiplanen er en utfordring. Det kan se ut til at det er krevende for bedrifter å få til en kontinuerlig strategiprosess som ikke stopper opp etter at selve strategidokumentet er formulert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2011;
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.subjectstrategien_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectforetaksledelseen_US
dc.titleStrategiprosessen - et påtvunget ritual? Strategiprosessen i praksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel