Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThomas, Christian Fredrik
dc.date.accessioned2014-02-06T10:16:45Z
dc.date.available2014-02-06T10:16:45Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183881
dc.descriptionMaster's thesis in Risk managementno_NO
dc.description.abstractEt godt omdømme blir av dagens ledere ansett som et konkurransefortrinn. Dette har bidratt til at omdømmerisiko har fått et økt fokus, ettersom den har en innvirkning på selskapenes mål. En av faktorene som har størst effekt på omdømmerisikoen er selskapenes evne til å etterleve lover og regler. Omdømmerisiko har blitt vanskeligere å håndtere og derfor var det interessant å undersøke følgende problemstilling: Hvordan bidrar god corporate governance til å redusere eksponeringen av omdømmerisiko? Den første teoridelen består av to rammeverk som forklarer hva et selskaps omdømme innebærer. Reputation Institution måler selskapenes omdømme etter syv dimensjoner; ledelse, økonomi, produkter og tjenester, innovasjon, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar. Fombrun og Van Riel sitt rammeverk ″The Roots of Fame″, nevner fem kriterier som skiller de selskapene med et godt omdømme, fra de selskapene med et dårlig omdømme. Disse to rammeverkene bidrar til å forklare hvorfor selskapenes omdømme utvikler seg. I den andre teoridelen blir anbefalingene fra NUES og OECD for corporate governance gjennomgått. Disse anbefalingene skal bidra til å sikre at selskapene blir styrt og kontrollert i henhold til sine interessenter. Et nytt element i NUES sin anbefaling er å utforme retningslinjer for samfunnsansvar. Det nevnes tre forskjellige tilnærminger et selskap kan ha til samfunnsansvar: etisk, altruistisk og strategisk. Oppgaven viser at det finnes en kobling mellom omdømmerisiko og corporate governance. Gjennom analyser av selskapene Worldcom, Acta, Statoil og DNB, ble det avdekket forskjellige årsaker til at selskapene har oppnådd et dårlig, middels eller godt omdømme. Caseanalysen viser at de selskapene som har en strategisk tilnærming til samfunnsansvar, ofte kommer bedre ut av omdømmemålingene. I tillegg viser caseanalysen at uetiske handlinger som regnskapsmanipulasjon eller svindel ofte er et resultat av dårlig corporate governance. Et verktøy for å redusere sannsynligheten for brudd på lover og regler, er god corporate governance. Det innebærer å danne retningslinjer som skal bidra til at selskapet etablerer gode arbeidsmetoder, prosesser og systemer, slik at selskapet blir styrt i henhold til sine interessenter. F.eks. skal styret være aktivt, velinformert og uavhengig. Oppgaven viser at god corporate governance fungerer mest optimalt når det brukes som et verktøy til å etablere en god identitet, som innebærer at selskapet fremstår som bærekraftig og etisk ansvarlig. Til sammen vil dette bidra til å redusere eksponeringen av omdømmerisiko.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2012;
dc.subjectøkonomino_NO
dc.subjectadministrasjonno_NO
dc.subjectrisikostyringno_NO
dc.titleKoblingen mellom omdømmerisiko og corporate governanceno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel