Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLeon, Camilla
dc.contributor.authorLind, Silje Helen
dc.date.accessioned2013-10-17T11:34:59Z
dc.date.available2013-10-17T11:34:59Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183952
dc.descriptionMaster's thesis in Firm managementno_NO
dc.description.abstractProblemstilling Det er gjort mange ulike studier omkring både læring generelt og organisatorisk læring innenfor oljeindustrien, men det mangler studier rundt et veldig viktig aspekt: hvilke faktorer som kan føre til organisatorisk læring. Problemstillingen i denne masteroppgaven er ” Hva er opphavet til organisatorisk læring innenfor sikkerhetsarbeidet for operatørselskaper på norsk sokkel? Vi har operasjonalisert organisatorisk læring som endring av sikkerhetsrelaterte prosedyrer. Studien bidrar også med en enkel modell som selskaper kan bruke til intern diskusjon omkring læring. Dermed kan ledelsen prioritere tiltak for å bli bedre på dette området. Metode Vi har valgt en kvalitativ tilnærming og bruk av ekspertintervjuer for å besvare problemstillingen. Fire Helse, Miljø og Sikkerhet (HMS) ledere i operatørselskaper ble intervjuet. På bakgrunn av teori og egen erfaring innen sikkerhetsarbeid utarbeidet vi først et utkast til en modell med faktorer som kan føre til endring av sikkerhetsrelaterte prosedyrer. Modellen ble så videreutviklet ved hjelp av informasjon fra ekspertintervjuer, i tillegg til at informantene rangerte faktorene i modellutkastet ved relativ vekting. Resultater og konklusjon Vi fant følgende faktorer som kan gi endring av sikkerhetsrelaterte prosedyrer (i tilfeldig rekkefølge): • Regelverkskrav • Medarbeidermedvirkning • Fokus på kontinuerlig forbedring • Ledelsens tilrettelegging for læring • Hendelser/ nesten-hendelser Ledelsens tilrettelegging for læring ble vektet som viktigst, mens de øvrige faktorene ble vektet tilnærmet likt. Ledelsen bør bli mer bevisst på hvordan en kan tilrettelegge for læring, hvilke arenaer og former læring opptrer i. Forfatternes oppfatning er at det finnes et enormt uutnyttet potensiale for organisatorisk læring i bransjen. Det er ingen magi som skal til, det dreier seg om de rette verktøy, prosesser og systematikk.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2013;
dc.subjectøkonomino_NO
dc.subjectadministrasjonno_NO
dc.subjectforetakledelseno_NO
dc.subjectorganisatorisk læringno_NO
dc.titleFaktorer som kan føre til organisatorisk læring innenfor sikkerhetsarbeidet for operatørselskaper på norsk sokkelno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel