Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReiersrud, Camilla
dc.date.accessioned2013-10-22T07:24:18Z
dc.date.available2013-10-22T07:24:18Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/183994
dc.descriptionMaster's thesis in Financeno_NO
dc.description.abstractDenne avhandlingen tar utgangspunkt i Jegadeesh og Titman’s (1993) analyse av det amerikanske aksjemarkedet. Deres resultater viser at aksjer har en tendens til å korrelere på mellomlang sikt. Det vil si at aksjer som har gjort det bra (dårlig) de siste 3-12 måneder fortsetter å gjøre det bra (dårlig) de påfølgende 3-12 måneder. Denne korrelasjonen kalles momentum og er også funnet på det norske aksjemarkedet av blant annet Rouwenhorst (1998). Ved å replikere Jegadeesh og Titman’s fremgangsmåte tester jeg det norske aksjemarkedet for momentum, hvor formålet er å analysere hvorvidt finanskrisen har påvirket effekten. Jeg har analysert momentum i to tidsperioder for å teste om det er forskjell i avkastningen man får ved å følge momentumstrategier før og etter finanskrisen. Ved å teste Oslo Børs for momentum i den totale perioden (2004-2012) viser resultatene at effekten er tilstedeværende før det er tatt hensyn til risiko og transaksjonskostnader. Ved å analysere de to forskjellige tidsperiodene vises det at momentumeffekten ikke er vedvarende. I perioden før finanskrisen kan man se at det opptrer en momentumeffekt, det vises at 14 av de 16 valgte strategiene gir positiv avkastning relativt til markedsporteføljen. I perioden etter finanskrisen gir kun 5 av de 16 strategiene avkastning som er signifikant større enn null. Jeg tester videre om det eksisterer en forskjell i avkastningen i de to periodene. Resultatet viser at forskjellen ikke er signifikant forskjellig fra null, noe som kan komme av få observasjoner. Analysen viser at det er forskjell i avkastningen man får ved å følge momentumstrategier før og etter finanskrisen. Resultatene indikerer at det norske aksjemarkedet enten har blitt mer effisient over tid, eller at finanskrisen har påvirket effekten.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2013;
dc.subjectøkonomino_NO
dc.subjectanvendt finansno_NO
dc.subjectmomentumno_NO
dc.subjectmarkedseffisiensno_NO
dc.subjectaksjemarkedno_NO
dc.subjectadministrasjonno_NO
dc.titleMomentum på Oslo Børs - en analyse av momentumeffekten før og etter finanskrisenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO
dc.source.pagenumber55no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel