dc.contributor.author | Willumsen, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Studsrød, Ingunn | |
dc.date.accessioned | 2011-04-15T13:16:26Z | |
dc.date.available | 2011-04-15T13:16:26Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Willumsen, E. ; Studsrød, I. Profesjonsutdanningene – et eksempel fra sosialt arbeid. I: UNIPED, 33(2010)1, 25-36 | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184064 | |
dc.description.abstract | Høyere utdanning har ansvar for å drive utdanning og forskning som er
nyttig og kan formidles til allmennheten. Artikkelen presenterer inter
nasjonale utdanningspolitiske føringer som vektlegger utdanningsinstitusjonenes
samfunnsansvar og borgernes deltakelse. De internasjonale
føringene fokuserer på begrepet «citizenship» eller medborgerskap, og
oppfordrer utdanningsinstitusjonene til å engasjere studenter og medborgere
i forskning og utvikling av morgendagens samfunn. Artikkelen viser
hvordan de utdanningspolitiske føringene kan knyttes til praksisnær
forskning med utgangspunkt i profesjonsutdanninger, med eksempel fra
sosialt arbeid. Konklusjonen er at praksisnær forskning kan ivareta de
utdanningspolitiske føringene og bidra til utvikling av medborgerskap,
men at det også er utfordringer forbundet med en slik forskningstilnærming. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitets- og høgskolerådet | en_US |
dc.subject | høyere utdanning | en_US |
dc.subject | profesjonsutdanning | en_US |
dc.subject | sosialt arbeid | en_US |
dc.title | Høyere utdanning og praksisnær forskning i profesjonsutdanningene – et eksempel fra sosialt arbeid | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | pp. 25-36 | en_US |
dc.source.volume | 33 | |
dc.source.journal | UNIPED | |
dc.source.issue | 1 | |