Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWillumsen, Elisabeth
dc.contributor.authorStudsrød, Ingunn
dc.date.accessioned2011-04-15T13:16:26Z
dc.date.available2011-04-15T13:16:26Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationWillumsen, E. ; Studsrød, I. Profesjonsutdanningene – et eksempel fra sosialt arbeid. I: UNIPED, 33(2010)1, 25-36en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184064
dc.description.abstractHøyere utdanning har ansvar for å drive utdanning og forskning som er nyttig og kan formidles til allmennheten. Artikkelen presenterer inter nasjonale utdanningspolitiske føringer som vektlegger utdanningsinstitusjonenes samfunnsansvar og borgernes deltakelse. De internasjonale føringene fokuserer på begrepet «citizenship» eller medborgerskap, og oppfordrer utdanningsinstitusjonene til å engasjere studenter og medborgere i forskning og utvikling av morgendagens samfunn. Artikkelen viser hvordan de utdanningspolitiske føringene kan knyttes til praksisnær forskning med utgangspunkt i profesjonsutdanninger, med eksempel fra sosialt arbeid. Konklusjonen er at praksisnær forskning kan ivareta de utdanningspolitiske føringene og bidra til utvikling av medborgerskap, men at det også er utfordringer forbundet med en slik forskningstilnærming.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådeten_US
dc.subjecthøyere utdanningen_US
dc.subjectprofesjonsutdanningen_US
dc.subjectsosialt arbeiden_US
dc.titleHøyere utdanning og praksisnær forskning i profesjonsutdanningene – et eksempel fra sosialt arbeiden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.source.pagenumberpp. 25-36en_US
dc.source.volume33
dc.source.journalUNIPED
dc.source.issue1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel