dc.contributor.author | Porobic, Dzana | |
dc.date.accessioned | 2009-05-14T08:42:49Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184085 | |
dc.description | Master's thesis in Health and social sciences | en |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Veiledning av pasienter er en viktig del av sykepleierens arbeid og type l diabetes
blant ungdom i Norge øker i omfang. Type l diabetes er en kronisk sykdom som krever at
ungdom rammet av sykdommen foretar komplekse beslutninger og handlinger i
egenomsorgen. De har derfor behov for støtte og veiledning fra sykepleiere. En av
målsetningene i sykepleiernes veiledning av ungdom med type l diabetes er at disse skal få et
godt liv uten akutte komplikasjoner og senkomplikasjoner. Ungdom med type l diabetes bør
gjennom sykepleiernes veiledning få kunnskaper og innarbeide holdninger som hjelper dem
til å bli selvstendige i egenomsorgen.
Mål: Målet med studien var å få kunnskap om hvordan sykepleiere beskriver veiledning til
ungdom med type l diabetes og hva de gjør for å ivareta målgruppens behov for
selvstendighet i egenomsorg. Jeg ønsket å synliggjøre sykepleiernes rolle i diabetesomsorgen i
håp om at dette kan bidra til profilering av faget og funksjon.
Metode: Denne studien er en kvalitativ studie hvor 7 sykepleiere ansatt på barneavdelingene
og poliklinikkene ved tre ulike sykehus ble intervjuet. Sykepleierne jobber med ungdom med
type l diabetes som er 12- 16 år gamle. Halvstrukturert kvalitativ forskningsintervju ble brukt
i studien. En beskrivende kvalitativ analyse ble benyttet for å strukturere og organisere data.
Funn: Studien viste at sykepleiernes veiledning i stor grad dekker behov for støtte og
veiledning som ungdom med type l diabetes trenger for å ivareta egenomsorgen. Funnene falt
sammen i to kategorier: Sykepleiernes veiledning til ungdom med type l diabetes og faktorer
som påvirker sykepleiernes veiledning. Funnene viser viktigheten av gode kommunikasjonsog
veiledningsferdigheter hos sykepleiere, samt at det er flere forhold som kan påvirke
kvaliteten og utfallet av veiledningen. Når det gjelder involvering av ungdom med type l
diabetes og deres nærmeste i planlegging og gjennomføring av veiledningen er funnene
tvetydige.
Konklusjon: Drivkraften bak sykepleiernes veiledning er deres ønske om å hjelpe og støtte
ungdom med type l diabetes. Sykepleierne har som mål å øke ungdommenes kunnskaper,
innarbeide gode vaner slik at ungdommene og deres nærmeste kan ivareta egenomsorgen i
hverdagen. Å inkludere ungdommene og deres nærmeste i planlegging av veiledningen er noe
som sykepleiere bør prioritere fordi det vektlegges av både lovverket og helsepolitiske
føringer, samt litteraturen på området. | en |
dc.format.extent | 6009307 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IH/2008 | en |
dc.subject | nurse | en |
dc.subject | youth | en |
dc.subject | type 1 diabetes | en |
dc.subject | guidance | en |
dc.subject | counselling | en |
dc.subject | patient education | en |
dc.subject | helse- og sosialfag | |
dc.title | Sykepleiernes veiledning til ungdom med type 1 diabetes | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | en |