Eldres muligheter til å bruke iPad som styringsverktøy for smarthusteknologi- betydningen av kognisjon, mestringstro og teknologierfaring
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184165Utgivelsesdato
2012-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innovative løsninger som smarthusteknologi er foreslått for å kunne imøtekomme den ventede ”eldrebølgen”. Smarthusteknologi, som bruk av iPad for styring av husfunksjoner, kan hjelpe eldre til å mestre aktiviteter i dagliglivet på en enklere og bedre måte. Denne studien undersøkte betydningen av kognisjon, mestringstro og teknologierfaring for eldres muligheter til å bruke iPad som styringsverktøy for smarthusteknologi. Screeningtesten MMSE ble brukt for å vurdere kognisjon hos de 28 deltakerne i studien. Videre ble teknologimestringstro og teknologierfaring målt. Studien avdekket en stor effekt av kognisjon for evnen til å bruke smarthusteknologi og på evnen til å persipere teknologitjenestene som ble levert. Videre var mestringstro sterkt relatert til evnen eldre hadde til å bruke selve teknologien. Alder hadde ingen betydning for bruk eller persepsjon. Til slutt viste studien at teknologierfaring hadde effekt på teknologipersepsjon, men ikke på evnen til å bruke smarthusteknologien. Ved å bruke ROC-kurve analyse, identifiserte vi en grenseverdi på 25 poeng som optimalt for å skille mellom dem som var i stand til å oppfatte og bruke iPad som styringsverktøy for smarthusteknologi som styring av lys og dem som ikke var i stand til dette. Konklusjonen er at det ikke er hensiktsmessig å introdusere radikal, ny teknologi som krever ny læring i interaksjon mellom bruker og teknologi til eldre med kognitive svekkelser, og at mestringstro kan være et strategisk viktig element i opplæring relatert til teknologi. Funnene i studien gir klare implikasjoner for politikere, hjemmetjenestene og kommersielle aktører og burde gi føringer for videre implementering av smarthusteknologi til eldre.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences