Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergerød, Inger Johanne
dc.date.accessioned2013-04-09T08:46:49Z
dc.date.available2013-04-09T08:46:49Z
dc.date.issued2012-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184172
dc.descriptionMaster's thesis in health and social sciencesno_NO
dc.description.abstractKvalitet og pasientsikkerhet blir betraktet som en av de store internasjonale og nasjonale satsingsområdene innen helsesystemer. Nasjonalt ble dette bekreftet i 2011 da Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011 -2015) ble vedtatt i Stortinget. I denne planen blir det beskrevet nye og høyere krav enn tidligere til helseinstitusjoner og ledelse innenfor systematisk arbeid for å fremme kvalitet og pasientsikkerhet. En trygg pasientbehandling er nå forankret til ledernes overordnede ansvar. I kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid skal det ikke bare fokuseres på den tjenesten som ytes, men hvordan tjenesten er organisert og hvordan den blir ledet. Formålet med denne masteroppgaven er å studere ledelse av kvalitets- og sikkerhetsarbeid ved to norske sykehus. Mer spesifikt er formålet å studere organisering av kvalitets- og sikkerhetsarbeid og avdekke ledelsesprosesser som er avgjørende for dette arbeidet på case sykehusene. Denne masteroppgaven vil studere følgende problemstilling med tilhørende forskningsspørsmål a, b og c: På hvilke måter har ledelse betydning for kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid på to norske sykehus? a) Hvordan organiseres kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet ved to norske sykehus? b) Hvilke prosesser mener ledere er viktige for kvalitet- og pasientsikkerhetsarbeidet i sitt sykehus? c) Hvilken betydning har likheter og forskjeller i organisering og prosesser for ledelsens bidrag i kvalitets – og pasientsikkerhetsarbeidet i to norske sykehus? Den teoretiske tilnærmingen baserer seg på Bate, P., Mendel, P & Roberts, G. (2008) og anvender en integrert modell for ledelse av kvalitet og sikkerhet. I modellen fokuseres det på ulike ledelsesprosesser. Disse er struktur, politikk, kultur, utdanning, inspirasjon og fysisk utforming/ teknologi. Metodisk tilnærming og design i denne studien er en komparativ flernivå case studie av to sykehus i Norge. Sykehusene er valgt basert på fem nasjonale kvalitetsindikatorer. Det ene sykehuset leverte i toppskiktet og det andre ble rangert som å være i en utviklingsfase. Begge sykehus studeres på mesonivå (toppnivå/organisasjon) og mikronivå (kliniske team). I det ene sykehuset studeres to kliniske mikrosystem (føde/kreft) og i det andre sykehuset studeres ett klinisk mikrosystem (føde). Problemstillingen er belyst ved å anvende triangulering av kvalitative metoder i form av individuelle intervjuer, fokusgruppe intervjuer, observasjoner og dokumentanalyser i datainnsamlingen. Informantene har i hovedsak vært topp- og mellomledere, stabspersonell i begge sykehus, samt sykepleiere og jordmødre. Gjennom analyser av det empiriske materialet har hensikten vært å få innblikk i organisatoriske, strukturelle, sosiale og menneskelige prosesser i relasjon til ledelsens interaksjon og innflytelse på kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid på ulike nivå i to organisasjoner. De undersøkte case sykehusene er svært ulike i overordnet organisasjonsstruktur, størrelse og i kontekstuelle omgivelser. Resultatene viser at den overordnede organisasjonsstrukturen ser ut til å ha mindre betydning for arbeidet med kvalitet og sikkerhet og faktorer som er viktigst er åpenhet og god dialog mellom ledere og ansatte på alle nivå. Dette studiet viser at tillit til toppledelsens håndtering av strategi og metode innenfor den valgte organisasjonsstrukturen har stor betydning for hvordan arbeidet med kvalitet og sikkerhet blir ivaretatt på mikronivå. Det kan se ut som om dette har like stor betydning som ildsjeler, indre motivasjon og kunnskap hos de ansatte. Ledelsesprosessene basert på Bate m.fl., 2008 seks universelle utfordringer er derfor viktige i kvalitet- og sikkerhetsarbeidet på de to case sykehusene. Dette studiet viser at toppledelsens vekting av de ulike ledelsesprosessene har vesentlig betydning for hvordan ledelsen rolle og bidrag blir i arbeidet med kvalitet og sikkerhet på de to sykehusene. På sykehus A er hovedvekten i ledelsesprosesser knyttet til struktur, kultur og følelser og i sykehus B hovedvekten på ledelsesprosesser knyttet til politikk, kultur og utdanning. De ulike måtene å organisere kvalitets- og sikkerhetsarbeidet, og den ulike vektingen av ledelsesprosesser viser hvordan ledelse av kvalitet og sikkerhet er kontekstavhengig, personavhengig og avhengig av fleksibilitet og tilpasningsdyktighet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IH/2012;
dc.subjecthelse- og sosialfagno_NO
dc.subjectpasientsikkerhetno_NO
dc.subjectledelseno_NO
dc.subjectkvalitetno_NO
dc.titleLedelse, kvalitet og pasientsikkerhet : sammenlignende case studie av to norske sykehusno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel