Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoydal, Kristina
dc.date.accessioned2013-04-09T08:22:48Z
dc.date.available2013-04-09T08:22:48Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184176
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesno_NO
dc.description.abstractDe siste 10-15 årene har det vært økende oppmerksomhet på mennesker med funksjonsvansker og deres mulighet for likeverdig deltakelse i samfunnet. Barnehagen er en viktig arena for barns lek, læring og utvikling og er med på å legge grunnlaget for barns mulighet for deltakelse. Med utgangspunkt i samfunnets intensjoner om deltakelse for alle, var ønsket med denne studien å få kunnskap om barn med bevegelsesvanskers lek på uteområder i barnehagen, samt om hvordan gode uteområder som fremmer lek og deltakelse kjennetegnes. Denne oppgaven beskriver en kvalitativ studie. Gjennom feltarbeid med deltagende observasjon ble fire barn med lette bevegelsesvansker i fire ulike barnehager observert i lek på uteområdene. I hver barnehage ble det i tillegg gjennomført et intervju av en ansatt, samt samtaler med barn og ansatte underveis i feltarbeidet. Funnene fra studien tyder på at barn med lette bevegelsesvansker oppsøker lekeområder der det er mulighet for variasjon og bruk av fantasien, der de kan avgrense lekens område og der de får motorisk utfordring. Der det er mulig oppsøker og bruker barna ofte naturelementer. Været ser ut til å påvirke barnas valg av lek og sted, og de ansattes evne og mulighet til å gi nødvendig støtte til rett tidspunkt er også viktig i enkeltsituasjoner for barnas deltakelse i leken. Så lenge uteområdene i barnehagene er tilgjengelige, tyder funnene derved på at barn med lette bevegelsesvansker vil oppsøke og bli inspirert av de samme områdene og lekeutstyret og til samme type lek som andre barn. Ved opparbeiding av uteområder i barnehager anbefales det derfor å planlegge områdene slik at også disse barna sikres tilgang til et inspirerende område med et mangfold av muligheter for lek, læring og utvikling i en kombinasjon av naturlige og tilrettelagte omgivelser.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IH/2012;
dc.subjecthelse- og sosialfagno_NO
dc.subjectlekno_NO
dc.subjectbarnno_NO
dc.subjectdeltakelseno_NO
dc.subjectbevegelsesvanskerno_NO
dc.subjectbarnehageno_NO
dc.subjectuteområderno_NO
dc.subjectfunksjonsvanskerno_NO
dc.titleHvor leker vi? Lek og deltakelse for barn med bevegelsesvansker på barnehagers uteområdeno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel