Blar i Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) på emneord "kunnskapsløftet"
Viser treff 1-6 av 6
-
En undersøkelse av hvilke historier om Holocaust som framstilles i utvalgte norske lærebøker fra perioden 1998-2007
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Krigen, filmen og skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2012;, Master thesis, 2012)Kan en bruke spillefilmer for å oppnå mål i kunnskapsløftet i den norske skole? En oppgave som tar for seg filmer fra okkupasjonstiden i Norge og vurderer disse opp imot læreplanen. -
Kvaliteter og begrensninger i dekonstruksjon av modelltekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I 2013 ble bruk av eksempeltekster innført i den norske læreplanen i Kunnskapsløftet (K06) som et hjelpemiddel i skriveopplæringen. Generelt sett har det vært lite norsk forskning som viser hvordan slike tekster kan brukes ... -
Nynorsk som sidemål: rammer, innhold og læringsarbeid i undervisningen på ungdomstrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)Avhandlingen undersøker rammevilkår, innhold og metoder i sidemålsundervisning fra et lærerperspektiv. Metoden som er brukt i avhandlingen er en kvantitativ spørreundersøkelse, og respondentene er norsklærere på ungdomstrinnet ... -
Snurr film og slapp av? En undersøkelse av læreres filmbruk i historieundervisningen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-21)Denne avhandlingen handler om læreres bruk av film i historieundervisningen. Jeg har undersøkt hvordan og hvorfor 19 historielærere fra Stavangerområdet som underviser på videregående trinn oppgir at de bruker film i ... -
Tinnitus i hjärtat : en studie av musikkvideoen som sammensatt tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)Innføringen av begrepet sammensatte tekster i Kunnskapsløftet åpnet for å tenke nytt og spenstig i norskfaget. Det er bakgrunnen for denne oppgaven som er en studie av musikkvideoen som sammensatt tekst. Begrepet sammensatte ...