Blar i Publikasjoner fra CRIStin på emneord "religionsundervisning"
Viser treff 1-4 av 4
-
Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In Norway, sustainable development is one of three interdisciplinary topics in the new curriculum from 2020. This means that sustainability is presented as a key societal challenge and an important issue to address in and ... -
Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen
(Chapter, 2021)Hvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens ... -
Fra vitenskapelig forskning til utforsking i skolefag Hvilke utfordringer står religionsdidaktikken overfor?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Den nye læreplanen for grunnskolen legger stor vekt på utforsking i alle fag, noe som kommer til uttrykk både i fagenes kjerneelementer og i kompetansemålene. Sammenkobling av dybdelæring, utforsking og et bredt kompetansebegrep ... -
Inkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser?
(Chapter, 2022)Dette kapittelet tar utgangspunkt i religionsundervisningen for d diskutere utfordringer knyttet til læringsmiljø og mer spesifikt de spenninger som forholdet mellom majoritet og minoritetsgrupper kan innebære i skolen. ...