Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2832311Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Skeie, G., Fandrem, H. (2021) Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen. I von der Lippe, M. Fordommer i skolen Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering, s. 229-255. Oslo: UniversitetsforlagetSammendrag
Hvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens styringsdokumenter og perspektiver fra mobbeforskning og religionsdidaktisk forskning. Det argumenteres for at en mer nyansert forståelse av begreper som konflikt, krenking og mobbing kan gjøre det lettere å lykkes med å etablere fellesskap omkring læring i religionsfag. How can religious education practice be open for different views without risking violation and bullying? What role does prejudice play in this context? This article discusses this based on policy documents as well as perspectives from bully ing research and religious education research. It is argued that a more nuanced understanding of concepts like conflict, violation and bullying may make it easier to succeed in establishing communities regarding learning in religion subjects.