Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkeie, Geir
dc.contributor.authorFandrem, Hildegunn
dc.date.accessioned2021-12-01T10:25:40Z
dc.date.available2021-12-01T10:25:40Z
dc.date.created2021-11-30T07:49:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSkeie, G., Fandrem, H. (2021) Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen. I von der Lippe, M. Fordommer i skolen Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering, s. 229-255. Oslo: Universitetsforlageten_US
dc.identifier.isbn9788215037400
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2832311
dc.description.abstractHvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens styringsdokumenter og perspektiver fra mobbeforskning og religionsdidaktisk forskning. Det argumenteres for at en mer nyansert forståelse av begreper som konflikt, krenking og mobbing kan gjøre det lettere å lykkes med å etablere fellesskap omkring læring i religionsfag.en_US
dc.description.abstractHow can religious education practice be open for different views without risking violation and bullying? What role does prejudice play in this context? This article discusses this based on policy documents as well as perspectives from bully ing research and religious education research. It is argued that a more nuanced understanding of concepts like conflict, violation and bullying may make it easier to succeed in establishing communities regarding learning in religion subjects.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofFordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectreligionen_US
dc.subjectreligionsundervisningen_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.subjectkonflikteren_US
dc.subjectreligious educationen_US
dc.titleFordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningenen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.source.pagenumber229-255en_US
dc.identifier.cristin1961318
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal