Organisasjonsklima og innovasjon i kommuner i Stavangerregionen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/218706Utgivelsesdato
2014-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Eksisterende innovasjonsforskning baserer seg i hovedsak på studier i konkurranseutsatt virksomhet, men de siste årene har det stadig blitt et større fokus på innovasjon i offentlig sektor. Et viktig element angående innovasjon i offentlig sektor er hva som er drivkrefter og hva som er barrierer for innovasjon. Det er tidligere gjort studier i privat sektor for å se hvilke elementer med organisasjonsklimaet til en organisasjon som hemmer eller fremmer innovasjon. Teorien tar opp disse ulike elementene ved organisasjonsklimaet og særpreg ved offentlig sektor og kommuner rundt temaet innovasjon.
På bakgrunn av dette var målet med denne studien å finne ut hvilke dimensjoner ved organisasjonsklimaet som virker fremmende og hvilke som vil virke hemmende på innovasjonsaktiviteten i kommunene i Stavangerregionen. For å finne svar på dette ble det sendt ut et elektronisk spørreskjema til 14 kommuner i regionen. Fem kommuner valgte å delta, det er Time, Sandens, Klepp, Stavanger og Hå. Innovasjonsaktiviteten ble målt på de vanligste typene innovasjon i kommuner, tjeneteinnovasjon og prosessinnovasjon. Resultantene fra de innsamlede dataene viste kun en signifikant sammenheng mellom organisasjonsklima dimensjonen ytre fokus og tjenesteinnovasjon og prosessinnovasjon. Det er en positiv sammenheng mellom ytre fokus og innovasjonsaktiviteten, som vil si at når ytre fokus øker så øker sannsynligheten for innovasjon. Tjenesteinnovasjon hadde også en signifikant positiv sammenheng med refleksivitet.
I tillegg til å undersøke hvordan klimadimensjonene henger sammen med innovasjonsaktivitet, ble det sett nærmere på forskjeller mellom de ulike kommunene og sektorene i utvalget. Der spesielt omsorg sektoren i utvalget skiller seg ut ved å rapportere om lite innovasjonsaktivitet.
Ytre fokus skiller seg ut som en viktig dimensjon når det kommer til innovasjonsaktiviteten i kommuner. Det at kommunene og enheten er mottakelige for brukernes behov ser ut til å være tilknyttet innovasjon.
Beskrivelse
Master's thesis in Strategy and Management