dc.description.abstract | Gjennom analyse av utvalgte trender fra IMSS (International Manufacturing Strategy Survey) vil denne studien undersøke hvordan strategiene har vært i produksjonsbedrifter i Europa fra 1992 til 2013. Strategiområdene som undersøkes er; konkurransestrategi, valg av leverandører, bruk av Just-in-Time, prosessdesign, organisasjonsnivå og kontrollspenn og belønningssystem.
Studien har en deskriptiv og kausal tilnærming og det er benyttet kvantitative primærdata innhentet av det globale nettverket rundt IMSS. Det blir utført både longitudinelle analyser og tverrsnittanalyser, og det gjøres enkle statistiske beregninger.
Oppgaven har to studieområder som undersøkes. Studieområde 1 består av bedrifter fra Norge, Danmark, Sverige og Nederland og studieområde 2 består av bedrifter fra Belgia, Finland, Irland, Storbritannia og Tyskland i tillegg til bedriftene i landene i studieområde 1.
Et hovedfunn er at bedriftene ser ut til å utvikle seg i retningen av å bli mer komplekse. Dette gjenspeiles av at bedriftene baserer belønningssystemene sine på flere faktorer i 2013 enn i 1992, og at flere bedrifter har mer enn ett prosessdesign i 2013 enn i 1992. Det er også funnet at bruk av Just-in-Time har hatt en nedadgående trend.
Internt i studieområdene er det ikke funnet noen sammenheng mellom antall organisasjonsnivå og kontrollspenn per linjeleder. Ved sammenligning av studieområdene viser funnene totalt sett likevel at studieområde 2 har mindre kontrollspenn enn studieområde 1, samtidig som området også har høyere gjennomsnittlig antall organisasjonsnivå.
I konkurransestrategi styres viktigheten av attributtene lavere salgspriser og mer individuell tilpasning i stor grad av prosessdesignet. Ved valg av leverandør er det funnet en positiv sammenheng mellom viktigheten av kriteriet leveringsdyktighet og bedriftenes bruk av Just-in-Time.
Produktdesign og kvalitet, tilpasningskvalitet og leveringspålitelighet har vært de viktigste attributtene i bedriftenes konkurransestrategi totalt sett gjennom alle undersøkelsene. Lavest pris, kvalitet og leveringsdyktighet har vært de viktigste kriteriene ved bedrifters valg av leverandør.
Nøkkelord: IMSS, strategi, produksjonsbedrift, konkurransestrategi, leverandør, belønningssystem, prosessdesign, Just-in-Time, organisasjonsnivå, kontrollspenn. | nb_NO |