Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarvik, Olav
dc.contributor.authorSandal, Liv Toril
dc.date.accessioned2014-09-04T10:53:17Z
dc.date.available2014-09-04T10:53:17Z
dc.date.issued2014-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218749
dc.descriptionMaster's thesis in Strategy and Managementnb_NO
dc.description.abstractGjennom analyse av utvalgte trender fra IMSS (International Manufacturing Strategy Survey) vil denne studien undersøke hvordan strategiene har vært i produksjonsbedrifter i Europa fra 1992 til 2013. Strategiområdene som undersøkes er; konkurransestrategi, valg av leverandører, bruk av Just-in-Time, prosessdesign, organisasjonsnivå og kontrollspenn og belønningssystem. Studien har en deskriptiv og kausal tilnærming og det er benyttet kvantitative primærdata innhentet av det globale nettverket rundt IMSS. Det blir utført både longitudinelle analyser og tverrsnittanalyser, og det gjøres enkle statistiske beregninger. Oppgaven har to studieområder som undersøkes. Studieområde 1 består av bedrifter fra Norge, Danmark, Sverige og Nederland og studieområde 2 består av bedrifter fra Belgia, Finland, Irland, Storbritannia og Tyskland i tillegg til bedriftene i landene i studieområde 1. Et hovedfunn er at bedriftene ser ut til å utvikle seg i retningen av å bli mer komplekse. Dette gjenspeiles av at bedriftene baserer belønningssystemene sine på flere faktorer i 2013 enn i 1992, og at flere bedrifter har mer enn ett prosessdesign i 2013 enn i 1992. Det er også funnet at bruk av Just-in-Time har hatt en nedadgående trend. Internt i studieområdene er det ikke funnet noen sammenheng mellom antall organisasjonsnivå og kontrollspenn per linjeleder. Ved sammenligning av studieområdene viser funnene totalt sett likevel at studieområde 2 har mindre kontrollspenn enn studieområde 1, samtidig som området også har høyere gjennomsnittlig antall organisasjonsnivå. I konkurransestrategi styres viktigheten av attributtene lavere salgspriser og mer individuell tilpasning i stor grad av prosessdesignet. Ved valg av leverandør er det funnet en positiv sammenheng mellom viktigheten av kriteriet leveringsdyktighet og bedriftenes bruk av Just-in-Time. Produktdesign og kvalitet, tilpasningskvalitet og leveringspålitelighet har vært de viktigste attributtene i bedriftenes konkurransestrategi totalt sett gjennom alle undersøkelsene. Lavest pris, kvalitet og leveringsdyktighet har vært de viktigste kriteriene ved bedrifters valg av leverandør. Nøkkelord: IMSS, strategi, produksjonsbedrift, konkurransestrategi, leverandør, belønningssystem, prosessdesign, Just-in-Time, organisasjonsnivå, kontrollspenn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectstrateginb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectstrategivalgnb_NO
dc.subjectproduksjonsbedrifternb_NO
dc.subjecttrendernb_NO
dc.subjectEuropanb_NO
dc.titleStrategivalg i produksjonsbedrifter: analyse av trender i Europanb_NO
dc.title.alternativeStrategy choices in production companies: Analysis of trends in Europenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway