Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThomassen, Hilde
dc.date.accessioned2014-09-04T11:26:02Z
dc.date.available2014-09-04T11:26:02Z
dc.date.issued2014-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218766
dc.descriptionMaster's thesis in Strategy and managementnb_NO
dc.description.abstractEmployer branding handler om å skape assosiasjoner til selskapet som et godt sted å arbeide. Et godt omdømme som arbeidsplass er viktig for å tiltrekke og beholde kompetente og flinke medarbeidere. Spesielt i bransjer hvor høyt kvalifiserte medarbeidere anses som mangelvare. Mange selskap benytter seg av bemanningsbyrå ved å leie inn arbeidskraft for å dekke midlertidige behov, og ved å benytte eksterne eksperter til å rekruttere faste stillinger. Hensikten med denne masteroppgaven er å kartlegge employer branding i bemanningsprosessen hos virksomheter som velger å tilknytte seg arbeidskraft via ulike former for bemanningsbyrå og ekstern rekrutteringsrådgivning. Oppgavens problemstilling er: Hvordan og i hvilken grad hjelper rekrutterings- og bemanningsbyrå sine kunder med employer branding i rekrutteringsprosessen? For å utforske oppgavens problemstilling gjennomføres en eksplorativ og kvalitativ casestudie med tre ulike case. Case en ser på et oljeserviceselskaps employer branding ved innleie via to forskjellige konsulentbyrå. Case to viser et operatørselskaps employer branding ved rekruttering til faste stillinger, via et headhuntingsbyrå. Case tre studerer et oljeserviceselskaps employer branding via bemanningsbyrå. Innhenting av data ble gjort ved å gjennomføre 7 intervjuer med 8 forskjellige personer i kundevirksomhetene og bemanningsbyråene. Oppgavens funn er interessante og gir grunnlag for å antyde at valg av tilknytningsform påvirker virksomhetens employer branding tenkemåte. Av casene kan man se at employer branding er mest fremtredende når det skal rekrutteres faste ansatte samt at det klart eksisterer et forbedringspotensial til employer branding i innleieprosesser. En kan anta at det bør være av stor interesse for selskap å kartlegge hvordan bemanningsbyråene i rekrutteringsprosessen kan brukes som et verktøy for employer branding. Ved å stille høyere krav til hvordan bemanningsbyrå skal fremstille selskapet, spesielt med fokus på verdibudskap i stillingsannonsene, er det grunn til å tro at kundene kan oppnå et sterkere employer brand.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2014;
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectforetaksledelsenb_NO
dc.subjectanvendt finansnb_NO
dc.titleEmployer branding i eksterne bemanningsprosesser : en casestudie om bruk av bemanningsbyrå og rekrutteringsrådgivning i olje- og gassindustriennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel