Analyse og design
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/220086Utgivelsesdato
2014-06-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er fordelt over to bind og ett tilleggshefte.
Bind 1: Analyse
I forbindelse med gjennomførelsen av byggeprosjekt SYSCO, nybygg i Haugesund, blir det i Bind 1 presentert analyser av horisontale og vertikale skiver.
Det legges betydelig vekt på hulldekkeskiveanalysen da dette er et bygg med lite homogen planløsning. I forbindelse med slike vanskelige skiver er det i denne masteroppgaven utarbeidet en analysemetode som har til hensikt å være gunstig nettopp med tanke på uregelmessige skiver. Detaljert teorigrunnlag, egne forutsetninger og gjennomføring er beskrevet i kapittel 7. Metoden har fått navnet RaSk.
Begrepet «stringer» er et gjennomgående begrep i forbindelse med krefter i analysen. Regnemodell basert på stringermetoden er introdusert da denne har vært grunnleggende i etablering av tankesettet rundt RaSk.
Vertikalskiver sammensatt av betongelementer har en noe spesiell virkemåte. Med utgangspunkt i hvordan et bjelketverrsnitt av betong oppfører seg er det gjort en vurdering basert på mekanikk av hvordan enkeltskiver opptar krefter i en sammensatt skive. Resultatet blir da et dimensjonert eksempel i SYSCO-prosjektet.
Bind 2: Design
Gjennomføring av prosjektet SYSCO er en prosess som ender opp i arbeidstegninger. Basert på arbeidet som er gjort i Bind 1 er bygningsdelene blitt dimensjonert og tegnet. For betongelementenes del vil dette si formtegninger og forskalingstegninger for hvert eneste element. Disse er levert AS Betong og benyttet som arbeidstegninger.
Montasje av bygget foregår i skrivende stund og gjøres etter montasjetegninger og skivearmeringstegninger som er laget i denne oppgaven.
Bind 2 inneholder derfor alle tegninger, bøyelister og beskrivelser som er blitt sendt til oppdragsgiver (AS Betong.)
Tillegg
Av hensyn til de store datamengdene som kommer ut av globalanalysen av SYSCO er disse trukket ut av oppgaveteksten og lagt i Tillegg A. Grafiske og tabulerte verdier er å finne her. I Bind 1 er det tatt med et utsnitt av analysen, sammen med forklaring og tolkning av resultater for bestemmelse av armeringsmengder.
Også beviset for RaSk-metoden er lagt til et eget tillegg, Tillegg B.
Tillegg C inneholder betraktninger om et fenomen i skiveanalyse som kalles «Garasjeeffekt.» I forbindelse med RaSk-metoden er denne mindre vesentlig, og dette bevises i dette tillegget.
Beskrivelse
Master's thesis in Structural engineering